Loja har ordet!

Alla inlägg under december 2014

Av Louise Bertilsson - 18 december 2014 20:02

Äntligen lite snö!!!

Snöängel.


Ösa snö å göra snökakor.

Och köra med bilar.

Och göra snögubbar.

När Måns sov långsovningen efter lunch idag så passade pappa och Ida på att bygga våran familj av snö. En snögubbefamilj helt enkelt med mamma, pappa, Ida och lille Måns. Så fint! Näsor av morötter och ögon av kol, precis som snögubben Kalle i sången. Hihi.

Och sist men inte minst; åka pulka! Vi tog en pulkatur när jag kom hem från jobbet. Båda barnen gillade det! :-) Det var riktigt skönt ute.

Nu håller vi verkligen tummarna för att snön är här för att stanna så att vi får en riktig vinter!

Ida garanterat förresten tagit jullov från dagis nu. Idag var det julfest på dagis med jullunch och paketutdelning som Tomten lämnat i en säck ute på gården. Spännande förstås för alla barn som väntar på Tomten.

En bra avslutning på den här terminen och en bra start på jullovet med snö!! :-)

Av Louise Bertilsson - 17 december 2014 20:09

Piratskattens hemlighet. Så heter den, årets julkalender. Och vi är trogna tittare, hela familjen. Måns sympatitittar, Ida och pappa tittar både på morgonen och kvällen och jag tittar på kvällen.


Den är bra. Spännande. Fängslande. Men. Svår. 


Jag frågade Ida om hon förstod vad den handlar om, och jag fick ett snabbt och tydligt nej till svar. Men hon tycker ändå att den är bra. Den är spännande. Musiken, miljön och annat runt omkring gör att den ändå upplevs som spännande även av små barn. 


Det mest trista med årets julkalender är att den utspelar sig utomlands. Ingen julkänsla alls, det är synd tycker jag. 


Men vi fortsätter förstås att kolla, vi vill ju veta hur den slutar. Och nu är det bara 7 avsnitt kvar. Hur ska det gå? Ska de hitta piratskatten? =)

Av Louise Bertilsson - 15 december 2014 22:30

Nu ger jag upp för idag. Väldigt mätt i magen efter ett gott julbord med nästan alla jobb-brudarna slänger jag mig nu i säng.

Öppning på jobbet väntar imorn bitti.

God natt.

Av Louise Bertilsson - 14 december 2014 20:04

Mitt bland allt snor och all hosta så klädde vi granen. Julmusik på förstås :-)


Så nu står han där med ljus, glitter och kulor. Vår fina gröna barriga vän från Byggmax. Nästan en Piff och Puff-gran kan man säga. Nöjd med andra ord.

Bara 10 dagar kvar till julafton. Konstigt. För det känns inte som jul. Vi får hoppas på mer snö snart så höjs känslorna direkt.

Av Louise Bertilsson - 13 december 2014 19:54

Trots en envis förkylning som mer eller mindre har drabbat hela familjen så har vi försökt få lite julkänslor. 


Julmusik och tomteverkstad har förgyllt våran dag. Och massor av vintermys. 


En lugn Lucia-lördag med andra ord. 

Av Louise Bertilsson - 12 december 2014 18:02

Nu börjar vi tröttna på den här envisa förkylningen på riktigt. 


Ida är snorig. 

Måns är snorig, har lite feber och är inte riktigt sig själv. Hängig. Gnällig. You name it. Inte riktigt våran Måns alltså. 

Jag har ont i halsen, är snorig och täppt om vartannat och supertrött pga massa dåliga nätter i veckan med en orolig 1-åring och hosta. Inte kul. Inte alls kul. 


Nu vill vi kliva av förkylningståget så att vi får vara friska när det snart är jul. Jag vet att det är måååånga passagerare på just det här tåget, många - både barn och vuxna. Men nu får det vara nog tycker jag. Hit med lite snö och kyla också till på köpet, tack =)


Snart väntar fredagsmys med bästa familjen <3 



Av Louise Bertilsson - 11 december 2014 19:56

Vissa färdigheter kan man inte ens lära sig, men det är svårt för en 3-åring att förstå. 


Idag sprang hon runt med sina prinsessvingar på ryggen och försökte lära sig flyga. Ju mer hon sprang desto mer frustrerad blev hon över att inte lyckas. Till slut sa hon: 


"Pappa, kan du visa mig hur man flyger?"


Pappan önskade att han kunde ha svarat henne att han självklart kunde lära henne det, men där gick gränsen för vad en pappa (och mamma för den delen) kan.


Men trots lite motgång så var det svårt att förstå att man inte kan lära sig allt. Att flyga var kanske inte det lättaste att försöka lära sig. Men hon försökte ganska länge faktiskt. Dock utan framgång. Men envishet är bra när man försöker lära sig nåt, det kan hon ha nytta av vid andra tillfällen. Lilla gumman <3



Av Louise Bertilsson - 11 december 2014 16:35

Jag är nöjd med tavlan jag gjort.

Enkel. Snygg. Jag.

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards