Loja har ordet!

Alla inlägg under mars 2014

Av Louise Bertilsson - 31 mars 2014 11:27

Ja ja ja!


Jag jublar lite för mig själv när jag fick reda på att det kommer fler Beck-filmer, och Johan Falk-filmer!!


Ser fram emot dem, massa nya fall att lösa. Perfekt för en deckar-och spänningsälskare som jag! Ser gärna svensk deckare, tycker att det är superbra. Och Falk-filmerna är ju nåt alldeles extra bra. 


Ja, det blir kul det här! 

Av Louise Bertilsson - 31 mars 2014 10:29

Eftersom Måns gått upp så lite förra gången vi var till BVC så behövdes en koll extra. Så efter att vi lämnat Ida på dagis var det dags för mätning och vägning. 


De nya siffrorna är 6890 g och 67 cm. Han går upp i vikt (om än lite, men uppåt går det), är nöjd och glad så jag är nöjd. Men hans viktkurva har lagt sig neranför normal, men den går uppåt och det är huvudsaken. Och jag VET att han mår bra, det märker jag. Men han väger lite för lite mot vad han "borde" väga enligt hans kurva han hade innan han blev sjuk. Men som sagt, så länge han mår bra och äter bra och har utgifter därefter så mår han bra. Jag litar fullkomligt på honom, jag är helt övertygad om att han säger till om/när han vill ha mer mat eller inte är nöjd på annat sätt. Jag är inte ett dugg orolig över hans vikt, han rör sig ju mer nu också och det gör väl att han inte lägger på sig så mycket. 


Nästa gång vi ska dit är när han är lite mer än 6 månader. Då är det dags för vaccination igen, + läkarundersökning och längd och viktkoll. Hur är det möjligt att han redan är ett halvår?! Vart tog det halvåret vägen liksom?! Fattar ingenting, min lilla bebis är snart ingen liten bebis längre. Stora killen. Glada lilla killen! <3

Av Louise Bertilsson - 30 mars 2014 13:46

Vitsippor - dagens fynd!

Vår vår vår!!

Härligt med vår. Måns och jag tog en promenad sen kom Anders och Ida och mötte oss.

Sol och vår!
Sol-och-vårare? Haha! Eller inte... men ändå ;-)

En timme fattigare blev vi i natt iallafall. ....

Av Louise Bertilsson - 29 mars 2014 18:19

Varning! Detta är ett skrytinlägg där jag tänker skryta massor om min duktiga lilla tjej! =) Den som vill läser vidare, annars kan ni surfa in på en annan sida. Jag är stolt och det tänker jag fortsätta vara över min duktiga Ida. 


I några veckor har Ida blivit duktigare och duktigare på att kissa på toaletten (pottan stenvägrar hon, och det är jag egentligen glad för, för jag tycker att det är bökigt och inte så fräscht med potta om jag får välja). Intresset har funnits från hennes sida i några veckor. Men det tog ett litet tag innan hon kom på att man skulle säga till INNAN man var kissnödig. Men intresset fanns som sagt för att kissa på "råttan" på toaletten. Råttan är en rosa toalettinsats som läggs på toaletten så att hon ska sitta bättre. Den har verkligen varit guld värd för hon tycker att hon har världens finaste toalett som är rosa. 


Till slut lärde hon sig att säga till innan hon kissade, och vi kunde skynda oss in på toa. Blöjan fanns alltid med som en backup på den lilla rumpan. Men hon kissade inte i den (förutom nångång på natten). Jag är väldigt imponerad av henne för hon hade hela tiden blöjan på sig, men hann alltid in på toa när hon sa att hon var kissnödig. Det tycker jag är riktigt bra gjort, för då har man ju koll på "kissballongen" =)

 

Nu har hon blivit så duktig så vi frågade om hon ville börja använda trosor, och hon jublade. JA! Det ville hon! Så nu har vårna lilla tjej gått in i trosornas värld, och hon är sååå stolt! (jag också förstås!). 


 


Nu visar hon stolt upp sina fina trosor. 


Det händer att blöjan är torr efter en hel natts sömn, och det första hon säger när hon vaknar är att hon är kissnödig. SÅÅ duktig! Och fort har det gått. Jag är imponerad och superstolt förstås!! 


Ärligt talat trodde jag inte att den här dagen skulle komma på lång tid framöver, för hon har verkligen vägrat toalett och potta. Mycket peptalk och även glassmuta har gjort att det mycket lättare. Hon har alltid varit rädd för nya saker oavsett vad det gällt, och hur gammal hon varit. Och det här med toalettkissning är ju en stor ny sak i en liten människas liv. Så att hon var rädd och ledsen förvånade oss inte alls. Det bekräftade bara vad vi trodde skulle hända när hon skulle börja kissa på toa. Men nu funkar det riktigt bra, så då kör vi på! Såklart! 


Blöjfri på dagen =) 


När vi åker bort tar vi med "råttan" så att hon känner sig hemma på andra toaletter också. Det är perfekt att ha med sig toalett-tryggheten i en påse när man ska kissa borta. Tur att det finns hjälpmedel! 


Hmmmm, det "negativa" med att hon inte har blöja på dagen längre är att det är en sån liten liten rumpa innanför trosorna så byxorna har liiiite svårt att sitta å plats, haha!! =)

Av Louise Bertilsson - 28 mars 2014 12:48

Jag och Ida hittade den här på gården och hon tyckte att vi skulle gå ut och vattna den sen.

Tussilagon!!

Av Louise Bertilsson - 27 mars 2014 12:45
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Louise Bertilsson - 27 mars 2014 09:28

Idag är det världens bästa Lottas dag! Våran Lotta fyller nämligen år idag. Så vi 3 som kan hurra gör det i massor, och Måns jollrar nånting som ska likna ett grattis! =)


KRAMAR på din dag från oss alla 4!


Solen lyser för dig på din dag idag Lotta! <3

Av Louise Bertilsson - 26 mars 2014 22:01

Ida lär sig fortare än kvickt. Hon är väldigt lättlärd, när det gäller mycket. Hon har tagit ett stort kliv framåt när det gäller att kunna rita. Nu kan hon rita så man ser vad det är, och det tycker jag är riktigt bra gjort för hennes ålder. 


En sol, en snögubbe, en skateboard, ett äpple, ett äppelträd och en svamp ritade hon idag. 


Jag lyckades få henne att rita det jag sa på ett och samma papper, och sen INTE kladda över det. Hon brukar annars ha en tendens att vilja måla över det hon (eller nån annan) nyss ritat, men den här gången gjorde hon inte det så jag fick en chans att visa hennes alster =)


 


Min lilla konstnär!!


Jag hoppas att hon blir bättre på att rita än hennes föräldrar. Bild har alltid varit ett jobbigt ämne för mig i skolan för jag har aldrig kunnat rita/måla nåt. Kan inte det nu heller. Hennes pappa har inte heller nån speciellt talang inom det området.... Så det vore ju lite kul om Ida fick lite rita-talang =) Hon verkar iallafall tycka att det är kul att rita och måla. Och det är ju huvudsaken, resultatet spelar ingen roll egentligen, men det är roligt när hon själv blir glad av att kunna rita riktiga saker. Det märks att hon blir stolt. 



Måns var jättetrött på eftermiddagen så vi tog en promenad när pappa kom hem från jobbet. Måns somnade ganska snabbt i vagnen, så det var perfekt timing. 


Ida ville cykla. 


 


Och som alltid så dras hon till vattenpölarna.


Hon har blivit jätteduktig på att cykla, men än föredrar hon trehjulingen framför den vanliga cykeln. Den nya cykeln är lite för stor säger hon, men jag tror att hon menar att den känns lite läskig eftersom det är en annan typ av cykel än den hon är van. Hon får förstås välja cykel när hon ska cykla, för jag tänker inte tvinga henne till nåt hon inte känner sig redo för. 

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11 12 13
14
15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards