Loja har ordet!

Alla inlägg under april 2012

Av Louise Bertilsson - 30 april 2012 20:44

30:e april idag. Valborgsmässoafton. Dagen för 2 år sedan då Anders friade. En dag jag aldrig kommer glömma. Mycket förväntningar som det innebar att så småningom planera ett bröllop, vårt bröllop.


Det var riktigt häftigt att Anders gick ner på knä och friade till mig. Han brukar inte vara särskilt romantisk i vanliga fall, men då slog han på stort och var riktigt romantisk med ett hederligt gå-ner-på-knä-frieri. Det var riktigt häftigt! Och jag blev förstås riktigt glad, för jag hade aldrig trott att det skulle hända faktiskt. Vi hade pratat om att förlova oss, men jag trodde ju, i ärlighetens namn, att det var jag som skulle få fria om det skulle bli nåt. Men det behövde jag inte och det är jätteglad för! Jag är kanske lite gammaldags av mig, men jag tycker att det är såå himla fint gjort att fria på knä. Och det gjorde min Anders för exakt 2 år sedan.


Tänk att det har gått 2 år sedan jag fick min första ring på mitt finger. En symbol för att det är vi. Jag och Anders. Vi <3


Vi har fått mycket gjort idag. Anders har grejat med frigge, så nu är det inte mycket som återstår av underarbetet (det tråkiga arbetet).


Medans Anders var ute och grejade lagade jag mat och bakade bröd. Jag bakade även russinkakor till mitt kakmonster. Det var perfekt väder att vara inne och greja, jag var riktigt effektiv och hade många järn i elden medans ugnen var varm.

Efter lunch tog jag och Ida en promenad. Skönt även fast det var lite kyligt om man jämför med gårdagen. Hoppas på bättre väder imorn igen, vilket det sägs ska bli.

Av Louise Bertilsson - 29 april 2012 18:26

På förmiddagen när Ida hade sovit klart gick Anders ut och skulle börja med frigge. Eller rättare sagt; fortsätta med att fixa hålen där lecastenarna ska stå. Jag hjälpte till att få bort täckplasten och arbetsledaren Ida satt i vagnen och hejade på. När plasten var borta fick vi en blöt överraskning. Hålen var totalt igenfyllda av vatten och det bokstavligt klafsade när man gick på det som ska vara inne i frigge.


Det var bara att hämta hinkar och börja hinka ur vattnet. Sagt och gjort. När vattnet var borta var det ju fortfarande väldigt blött både i och utanför hålen. Därför fick vi lov att inse att Anders kommer inte kunna fixa klart de 4 återstående stenarna idag. Det var bara att gilla läget.


Efter lunch började han iallafall med en, han var tvungen att testa hur det skulle gå trots det blöta. Det gick faktiskt ganska bra, så en sten sattes på plats. Och vi blev båda väldigt glada, för det som är gjort idag slipper ju göras en annan dag. Anders bestämde sig för att ge sig på en sten till och hoppades att det skulle gå lika bra även med den. 


Jag och Ida tog en timmes promenad i solen. Varmt var det. Skönt, då fick pappan greja och pula med det där i fred, och jag fick chansen att rensa huvudet på tankar när jag strosade runt med en sovandes Ida i vagnen.


När vi kom hem satt 2 stenar på plats! Det hade med andra ord gått bättre än förväntat att få dit dem.


Efter mellis gav han sig på sten nummer 3. Och efter ens stund satt även den där den skulle. Jag och Ida var ute och lekte på gräsmattan. Ida satt och utforskade löv, grenar, vitsippor och mossa. Japp, självklart smakade hon lite också. Idag stod det mossa på utomhusmenyn, men det var inge gott det heller kunde jag utläsa på henne min. Hihi.


Innan vi gick in satt även den 4:e stenen på plats. Det flöt på bra med andra ord och jag får lov att säga att jag är riktigt glad och stolt över Anders prestation idag. Perfekt när det går först ser mörkt ut, men att det vänder och det går mycket bättre än förväntat.


Från att vi trott att vi skulle hinna få dit alla 4 stenar, till att inte komma nån vägen alls, till att faktiskt få dit alla 4 stenar var skönt. Ändrade dagsplaner behöver inte alltid bli negativt i slutändan. Det blev ju väldigt bra ändå =)

Av Louise Bertilsson - 29 april 2012 09:36

Igår hade vi en heldag i Västerås och shoppingcentrat på Erikslund. Ikea var det stora som lockade oss dit och allt smått och gott vi skulle handla där. När vi ändå var där så passade vi på att strosa runt i de andra affärerna också. Det bidde lite småinköp även där, bland annat födelesedagspresent till våran blivande 1-åring.


På vägen hem somnade både Ida och jag, vi var trötta.


När vi kom hem gjorde vi lite mat, makraroner och korv blev det, vilket är poppis hos oss alla 3. Mätta och nöjda satte vi oss i soffan och bara var. Vi orkade inte ens packa upp det vi handlat, det fick bli morgonens projekt. Planen var att jag skulle uppdatera bloggen igår kväll, men jag orkade inte det heller.


När det var dags att lägga sig för natten var Ida ganska svårsomnad, vilket troligtvis beror på alla intryck hon fått under dagen. Men till slut sov hon och sov hela natten. Jag är ganska säker på att jag och Anders somnade ovaggade, vi var trötta alla 3. Jag och Ida hade sovmorgon, vi gick upp 7 idag. Sista halvtimmen låg vi och myste i min säng, mamman var myssugen =) Och pappan fick sova lite till, så han orkar greja idag.


Idag är nämligen planen att det ska grejas lite med frigge. Vi hoppas därför att vädret håller i sig och att det går som det är tänkt med dagens byggplaner.

Av Louise Bertilsson - 27 april 2012 20:50

Anders tog med sig Ida för att uträtta lite ärenden på eftermiddagen. De tankade bilen, var in på apoteket, hämtade ett paket på Ica, och innan de åkte hem slängde de skräp i återvinningen.


Vad gjorde jag då? Jag gjorde inget speciellt. Slog en pling till mamma, sen la jag mig i soffan och bara var. Jag och mobilen. Sms:ade lite. Det var tyst här hemma. Konstigt att vara ensam. Oftast när jag har haft egentid har jag åkt iväg och gjort nåt, men nu var jag hemma helt solo en liten stund.


Du kan ju tro att det var en riktigt glad tjej som kom hem igen, hon tjöt av glädje när hon fick se mig, hihi =)

Av Louise Bertilsson - 27 april 2012 15:02

Jag blir titt som tätt påmind av mina närmaste (Anders och mamma) att jag bara har en hjärncell. Och om det stämmer så måste den vara fruktansvärt smart som sköter min hjärna alldeles själv =)


Ett sidospår. Det var inte det jag skulle säga.


Det jag ville få fram var att den där stackars ensamma lilla hjärncellen måste ha blåst fram och tillbaka i mitt huvud idag när vi var ute och gick. Vi klarade oss inte ifrån regnet idag heller. Förstås. Och sen började det blåsa riktigt mycket. Det kändes precis som att hela huvudet tömdes, att det blåste rakt igenom.... Tur att jag hade pannband med mig så att jag kunde hejda hjärncellens framfart lite iallafall. Men det ska bannemej inte behövas pannband ute när det är nästan 15 grader varmt....


Sen blev det soligt ett tag. Varmt och soligt.


Och nu är det grått ute igen och det blåser fortfarande jättemycket.


Konstigt väder kan man verkligen säga. Aprilväder?!


Idag är det fredag. Skönt! Och när Anders kommer hem tar vi långhelg i hela 4 dagar hela familjen. Extra ledigt är alltid välkommet, och ännu mer välkommet är det när man jobbar. Nu är jag och Ida glada åt att pappan i huset får vara långledig tillsammans med oss. Snart så, snart så kommer han hem. Och då vet jag en liten tjej som kommer skrika av förtjusning när hon får syn på sin pappa, hihi =)

Av Louise Bertilsson - 27 april 2012 13:03

Igår kväll åt vi tacos. Supergott!


Och idag till lunch var det resten som gällde. Men jag gjorde en annan variant, en egen variant. Jag skippade köttfärsen (den ska vi ha i kväll) och tog korv istället. Massor av grönsaker, lite turkisk yoghurt och tacochips. Det var riktigt gott faktiskt, en höjdare jag garanterat kommer göra om när tillfälle ges. Kul att kunna variera tacosresterna lite. Och till på köpet har jag lyckats uppfinna en ny maträtt; korv-tacos =)


Från det ena till det andra, guuu va det blåser ute! Ska nog ta mig ut och gå med Ida när hon sover så att inte vagnen riskerar att blåsa bort i ovädret. Hoppas bara att vi slipper regnet...

Av Louise Bertilsson - 26 april 2012 18:29

Kikade i min blogg vad jag gjorde för exakt ett år sedan och fick se att jag packade väskan inför förlossningen och BB. Jag hade problem med vad jag skulle lägga ner, fick mycket bra råd och tips. När vi väl var där i Falun så användes inte ens en bråkdel av det jag packat, och jag vet nu bättre inför nästa gång (japp, jag hoppas verkligen att det blir fler gånger) vad som MÅSTE med, vad som är bra att ha med samt vad som kan lämnas hemma. Det är ju lite svårt att veta innan man har varit med om det, men nu är jag den erfarenheten rikare och nästa gång kan jag packa bättre, hihi =)

Av Louise Bertilsson - 26 april 2012 14:50

Såg på vädret igår att det skulle regna hela eftermiddagen idag. Så jag var smart nog att ta promenaden på förmiddaegn istället när Ida sov. Sen när Ida sov efter lunch hade det inte börjat regna än, så jag tog en liten promenad då också. Dubbelt upp idag alltså, kompensation för igår kanske?


Turen var dock inte med oss hela tiden, utan när vi hade kommit halvvägs så började det regna. Dugga. Men det blev värre. Så jag "tager vad man haver" för att skydda huvudet. Jag tog min sjal och satte den på huvudet. Idag var det alltså min tur att klä ut mig till påskkärring. Hoppas att det inte var så många hemma i husen vi passerade för de lär väl ha trott att jag inet hade alla hemma... påsk är ju liksom slut, hihi =) Men men, det bjuder jag på, jag blev ju iallafall inte blöt i håret!


Nu äter jag och Ida mellis. Hon knaprar rån efter att ha ätit yoghurt, och jag passade på att göra en snabb uppdatering här.

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5 6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16
17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards