Loja har ordet!

Alla inlägg under april 2014

Av Louise Bertilsson - 30 april 2014 16:48

Idag har Ida verkligen haft ett hjärngympa-pass. Ett långt pass för det har fortsatt i princip hela dagen. Pussel, pussel, spel, pussel igen, och lego. Och sen avslutade vi med lite pussel för lite omväxling ;)


Huvudsaken är att hon har roligt, och det har hon.  


 


"Får jag bygga stora golvpusslet själv?" frågade Ida. 

Det är klart att hon får. Så det gjorde hon. Nästan helt själv klarade hon att bygga det. Hon har verkligen knäckt koden för pussel, och det är jätteroligt att se =) 




 


Ida leker med lego och Måns vill också vara med och känna på bitarna. Bygga med dem kan han förtsås inte än, men smaka på dem är han duktig på. Extra roligt var det att få smaka på bitar med olika färg. De KAN ju kanske smaka olika, så det var tvunget att undersökas. Hehe!




 


När brorsan åt mellis passade Ida på att läsa reklamen =)


Nu sover Måns. Jag uppdaterar lite här medans pappa och Ida är på Willys och handlar. Sen köper de med mat hem, precis som jag var sugen på (Anders brukar inte vara svår alls att "övertala" när det gäller pizzeriamat). Så när jag är sugen på det så hänger han gärna på, det är värre tvärtom för han är sugen mycket oftare än vad jag är.... 


Den här handlingen var verkligen behövlig förresten, för det ekade verkligen tomt i kylskåpet. Jag överdriver inte, så här tomt var det längesen det var. Det märks att det är mer än en vecka sen vi handlade sist. Välbehövligt att fylla kylen med andra ord. Skönt när det är gjort. 

Av Louise Bertilsson - 30 april 2014 10:05

Igår sa Ida trevlig helg när jag hämtade på dagis, eftersom det är röd dag på torsdag när hon annars brukar vara där. Alla röda dagar är välkomna förstås för då får vi ha pappan hemma också =) Så efter dagens arbetsdag väntar 4-dagarshelg! 


Idag är det Valborgsmässoafton, vilket innebär våran förlovningsdag. Det var idag för 4 år sen som Anders gick ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom. Inte trodde jag att han kunde vara så romantisk ;) 


Måns sover, hans tänder spökar idag igen så han har liiiite förhöjd temp.

Ida är inne i en riktig pussel-period. Hon lägger pussel efter pussel och hon har blivit riktigt duktig. 


 


Här har vi lagt ett stort golvpussel tillsammans. 


Sen gav vi oss på nåt nytt, nämligen sykort. Det var svårt. Jättesvårt. Och jag har fortfarande inte fattat helt hur man skulle göra. Men vi chansade. Till slut lyckades vi någorlunda, men Ida tyckte att det var svårt och inte så roligt så hon gav upp ganska fort. Vi får prova igen en annan gång. 


 

Viljan fanns och vi försökte, men det gick inte riktigt lika bra som vi tänkte. Aja, bättre lycka nästa gång =)


Idag är det förresten 1 vecka sen Ida slutade med napp. Mammas duktiga!


Ikväll ska vi nog låta nån annan laga våran mat, pizzerian låter lockande =)

Av Louise Bertilsson - 29 april 2014 22:16

Måns vaknade tidigt i morse så han var trött igen kvart över åtta. Ida ska lämnas på dagis kl nio. Hmmmm. Vi löste det genom att ta en promenad till dagis idag. Måns somnade väldigt snabbt, precis som jag trodde att han skulle göra.

Ida ville bära sin ryggsäck på ryggen hela vägen. Jag tyckte att det såg otympligt ut och jag ville lägga den under vagnen. Men det fick jag inte. Hon skulle ha den.

När Ida lämnats bar det av hemåt för mig och Måns (som sov så skönt).jag passade på att ta en liten omväg när vi ändå var ute. Kallt idag. Men jag kunde konstatera massvis med gånger att våren har exploderat.

Musöronen på björkarna är inte så små längre.....

Nu är det verkligen grönt. Man behöver inte längre anstränga sig för att se bladen. Explosion av våren på hög nivå.

På lägre nivå har våren också exploderat så mycket att många vitsippor redan har blommat över. Många börjar redan bli rosa/lila.

Vi är i en bra period på året. Men varför ska allt gå så fruktansvärt fort?!?

Apropå fort så skulle jag hämta en till macka till Ida vid dagens mellis och när jag kommer tillbaka har jag tappat bort lilla Måns.... ;-)

Han hade förstås inte gått nånstans alls utan han satt precis där jag lämnade honom sekunderna innan. Han hade bara busat lite å fått tag i filten så han lyckades gömma sig. När jag kikade in och sa titt ut så skrattade han :-)

Tänk att det kan gå så fort att gömma sig när man är så liten <3

Av Louise Bertilsson - 29 april 2014 18:30

Idag skickar vi många hurrarop och grattiskramar till min mosters sambo som fyller år idag!! (hoppas att du läser det här). 


Det är dock ingen vanlig födelsedag, utan det är 50 år som firas. Hoppas att din dag blev som du önskade!


KRAM från oss 4 i Smedjebacken! 

Av Louise Bertilsson - 28 april 2014 21:28

Halkade in på aktuellt och en debatt mellan socialdemokraterna och moderaterna och det känns som att sitta ute i sandlådan med två barn. Det känns precis som när barn bråkar och kastar sand på varann.... hela tiden slingrande svar och bortförklaringar. Och så skyller de på varann.

Det är ju nästan lite komiskt att lyssna på... tur att programledaren avbryter när det ballar ur :-)

Av Louise Bertilsson - 28 april 2014 12:57

Det första Ida sa  i morse var "drömmen kom inte i natt". Och hennes lycka gick inte att ta miste på, glädjen när hon insåg att hon sovit utan att drömma. Och då hade hon inte blivit nå rädd för skuggorna i rummet heller trots att hon vaknat några gånger. Hoppas att läggningen ikväll inte präglas av rädsla nu när hon sett att natten gick bra. 


Nu är påsklovet slut, så idag var det comeback på dagis för Ida. Men kortvecka nu eftersom det är röd dag på torsdag. Ida var laddad för att gå och leka på dagis. När hon berättade för fröknarna att hon slutat med napp så lyste det än en gång om henne. Det är så kul att se hur stolt hon blir när hon varit så duktig. Idag har hon varit utan tuttis i 5 dagar, så nu kan vi säga att hon verkligen har slutat, våran duktiga lilla tjej =)


Måns måste ha varit väldigt trött idag, för på vägen hem från dagis somnade han i bilen. Jag provade lyfta över honom till vagnen för att se om han var så pass trött han ville sova mera. Det var han. Så vi gick en promenad i det härliga vädret. Det var 15 grader varmt redan kl 9 i morse. Så vi var ute hela förmiddagen nästan. Sen gick vi in och åt mat och plockade lite. I skrivandets stund sover lillprinsen igen och jag passar på att uppdatera lite här innan vi ska åka och hämta storasyster.


Svårt att klä bebis när det är så varmt ute (20 grader nu), vill inte klä varken för mycket eller för lite.... Svårt att klä sig själva också för den delen eftersom jag inte vill riskera nåt med mjölkstockning. 



Av Louise Bertilsson - 27 april 2014 22:30
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Louise Bertilsson - 27 april 2014 22:05

Det här var skumt, men kul hälsar Ida!

Ida gjorde fisken till en tomte med vitt skägg :-)

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards