Loja har ordet!

Alla inlägg under november 2010

Av Louise Bertilsson - 30 november 2010 21:21

Var till Ludvika efter jobbet å handlade.


När vi kom hem återkallade vi sommaren för en stund. Vi åt nämligen hemmagjord kycklingsallad. Gott var det, men det kändes liiite tokigt att äta kall mat när det är såå kallt ute. Så idag var sommaren verkligen kort. Men just nu skulle jag inte vilja byta den fina vintern mot sommar faktiskt. Gillar snön! Men kylan kan gärna få hejda sig ett slag... Det kan vara ca 5 grader kallt istället tycker jag, det är lagom.


Idag var vi ute ca en timme med barnen på jobbet trots 12 graders kyla. Jätteskönt - speciellt när vi gick in, Haha! =)

Av Louise Bertilsson - 30 november 2010 19:00

Grattis världens bästa sambo på namnsdagen idag!


Hoppas att talesättet "när Anders braskar, då julen slaskar" inte stämmer, för isåfall kommer det inte bli en vit å fin jul i år...

Av Louise Bertilsson - 29 november 2010 19:08

Vintern kom till vårt avlånga land tidigt i år. Riktigt kallt är det.


Vi hade faktiskt en innedag på jobbet idag med barnen. De lekte och pysslade med det ena än det andra. Vi är så duktiga på att vara ute i alla väder med barnen, men ändå har man lite dåligt samvete när man tar en innedag. Dessa innedagar inträffar inte alls ofta så egentligen borde man inte alls få dåligt samvete för det, men på nåt vis så finns det med i bakhuvudet att man bör gå ut... Det hade varit en annan sak om vi varit inne ofta, men så är inte fallet. Vi är som sagt väldigt duktiga på att vara ute varje dag i alla väder (om jag får säga det själv).


Skriver ju planeringskalender ute i hallen där föräldrarna kan läsa vad vi har gjort under dagen. Brukar oftast skriva den i förväg och därför stod det "utelek" idag (jag kunde ju inte veta för några veckor sen vad det skulle vara för väder idag). Men jag skojsade till det och skrev till "inne" efter. Så föräldrarna kan alltså läsa sig till att vi hade "utelek inne" idag =)


Ibland går det liksom inte att låta bli att vara lite busig.... Haha! 

Kul att se om vi får nån kommentar på det...

Av Louise Bertilsson - 28 november 2010 19:26

Glömde förresten skriva i förra inlägget att det var SNÖ när vi var på julmarknaden. Kan inte minnas sist det var snö en sån dag faktiskt. Det brukar ju alltid regna, men inte idag. Det SKA vara snö på julmarknaden!! Nu håller jag alla tummar jag har för att snön får stanna till jul och nyår! Tack!

Av Louise Bertilsson - 28 november 2010 19:19

Åkte ner till "centrum" här i Smedjebacken för att gå på julmarknad i kylan.

Hunden Zeb och hans husse (Anders pappa) skulle uppträda i agility så det var den egentliga anledningen till att vi begav oss ut i kylan. För huvva vad kallt det var.


Här är Zeb i full karriär i slalomhindret på agilitybanan:

  

Fullt fokus på husses kommande kommandon. Duktig vovve!


Efter att alla hundarna hade kört sina lopp satte Zeb på sig tomtedräkten. Nu var det dags att sitta på kärra å önska alla god jul och ge alla barn lite godis.

  

Tog bilden innan de gick iväg, men jag kan ju berätta att det var en annan hund som drog vagnen som Zeb satt på. Gulligt.


GOD JUL säger tomten Zeb!

Av Louise Bertilsson - 27 november 2010 21:45

Idag är det en jubileumsdag för mig. Det var nämligen den 27:e november för exakt 8 år sedan som jag klarade körkortet! Tiden går snabbt.


Jag kommer ihåg att veckan innan uppkörningen så vräkte det ner snö, och jag trodde ju att jag skulle kugga direkt. Men dagen D så var allt borttöat så det var inga problem. Det var klart att jag var nervös, men det kändes mer okej när vägarna var bara än fulla med snö. Så man kanske kan säga att jag hade iallafall tur med vädrt =)


I 8 år har jag kört bil utan att behöva ha den här skylten där bak + en medpassagerade som hela tiden skulle ha koll på vad jag gjorde och hur jag gjorde det.



Körkort är frihet!


Men hade jag fått välja hade jag nog aldrig tagit körkort, så därför vill jag tacka mamma och pappa för att ni mer eller mindre tvingade mig. Jag kommer aldrig glömma hur RÄDD jag var kvällen innan jag skulle köra bil första gången. Jag grät och skakade som aldrig förr, trodde ju att jag skulle dö... och att pappa skulle dö (det var oftast han som satt bredvid när jag körde). 


När jag hade kört första gången med pappa så fick jag en ros av Anders för att jag hade övervunnit min värsta rädsla att bli ett med bilen. Men ärligt talat så tog det ett tag innan jag blev ett med bilen. Först betedde den sig som en skuttande kanin (hmmm... undrar vad det kan bero på?!) och sen tyckte jag att det gick ruskigt fort när jag körde bakom ABB för första gången. Tilläggas bör att det är 30-väg där. Men är man ovan så är man.


Det har varit riktigt kul att övningsköra. Många roliga minnen kommer aldrig att glömmas - eller hur pappa? =) Och många moment som var svårare än andra, men som jag klarade till slut. Övning ger färdighet.


Men det gick ju bra till slut och jag fick den efterlängtade lappen efter mycket träning. Relativt billigt blev det också får jag lov att säga. Tror bestämt att det blev strax över 9 000, och det är relativt billigt för ett körkort. Nöjd.


Nu tycker jag att det är riktigt roligt att köra bil!!


Och än en gång: tack världens bästa mamma och pappa för att ni trodde på mig och stöttade mig hela vägen i trafiken!

Av Louise Bertilsson - 27 november 2010 15:11

Har bakat saffransbullar med mandelmassa idag. Det är ju ett måste så här i adventstider.


Resultatet:   

Har redan hunnit provsmaka och de blev superdupergoda!! Mandelmassan gör susen tillsammans med saffranet. Verkligen lyckat.

Det som dock inte blev lika lyckat var bilden som beror på våran kassa kamera. Varför ska systemkameror vara så fruktansvärt dyra för?!

Aja, strunt samma...


Gjorde även milkshake i mixern. Blåbärsmilkshake rättare sagt. Också supergod.

  

Visst ser den god ut och vad passar bättre än ett ko-glas till milkshake... hehe =)


Och när jag förde över bilderna till datorn så hittade jag även lite äldre bilder i kameran, närmare bestämt från när vi renoverar datarummet. Här är jag i action när jag river tapet:

  

Förstår du vad jag menar med att det är underbart när tapeterna släpper i så här stora sjok?! Det är terapi på hög nivå. Kan stå länge länge och dra och njuta av att det släpper.

Av Louise Bertilsson - 26 november 2010 16:55

Är det nån som kan gissa vad långa-ord-fobi heter med ett krångligare namn?


Neeee... tänkte väl det...


Det heter: hippopotomonstrosesquippedaliofobi

 

Lätt va?!  Eller inte.

 

Och väldigt bakvänt att ha ett så långt ord som betyder att man har fobi för just långa ord...

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards