Loja har ordet!

Alla inlägg under december 2009

Av Louise Bertilsson - 31 december 2009 10:02

Vill önska alla läsare ett gott nytt år!


Hoppas att Du fortsätter att följa min blogg även under 2010.


Tänk att det har gått 10 år sen alla trodde att världen skulle gå under, iallafall datorerna. Konstigt att tiden går så fort.


Vad har hänt de senaste 10 åren då?

Anna Lindh blev mördad, World Trade Center blev utsatt för en terrorattack den 11:e september, Tsunamikastrofen 2004, finanskrisen, vi har tyvärr fått gå på en del begravningar (närmare bestämt 4 st för mig och 5 st för Anders).


Men det måste väl ha hänt en hel del skoj också, 10 år är lång tid?

Javisst självklart: Jag träffade Anders 2001 - blev sambos 2006 i lägenhet och köpte hus 2008. Tog studenten 2003 (Anders 2002), och direkt efter det började jag läsa till lärare. Lärarexamen 2006 (Anders också). Vi har även fått fast jobb båda 2 i Smb kommun där vi trivs som fisken i vattnet!

Körkort har vi fixat båda två också - en enorm frihetskänsla!



Än en gång: GOTT NYTT ÅR!!!


Carpe diem den sista dagen på år 2009! =)

Av Louise Bertilsson - 31 december 2009 09:50

Kylan verkar ha satt sina klor i Sverige. Kallt är det, men idag är det nästan 10 grader varmare än vad det var igår. Stor skillnad på bara en dag.


Man skulle lätt kunna säga att det är myggfritt ute.


Trots kylan så tycker jag faktiskt att det är underbart väder ute. Snön och frosten gör att världen är mycket ljusare. När man tittar ut genom fönstren ser man ett jättefint vitt vinterlandskap. Härligt!


Det är riktig vinter för en gångs skull =) 


Ska bli kul att se imorn när vi vaknar vad mycket el det har gått åt under 2009. Jag tror att det har tickat på lite extra nu när de har dränerat eftersom vissa delar av huset har varit uppgrävda i stort sett hela december.


Dräneringsarbetet är förrresten klart nu, men de kommer tillbaka i vår och fixar gården som de har kört sönder. Och så ska de sätta nån kantlist över de isodränskivorna som de inte har satt på än.

Vi tycker faktiskt att det var bra att de inte kunde göra nåt mer nu för då har de ju större chans att fixa gården sen när den är mjuk igen. Då har de med sig en mindre traktor som ska finjustera.


Men innan de lämnar projektet dränering i vinter så ska de ta bort jordhögen som ligger framför garaget så att vi kommer in med UFS igen. Han gillar verkligen inte att stå ute i kylan!! Brrr!

Av Louise Bertilsson - 30 december 2009 17:01

Ludvika idag, gick lite på mellandagsrean, men hittade inget. Eller jo förresten, en tröja till Anders.


Mat hos mamma och pappa och fika hos Anders föräldrar. Mycket trevligt.


Sen var vi till Willys för att handla, men det verkade som att hela Dalarna hade tänkt samma sak faktiskt. Trångt med parkeringsplatser, men vi hade tur och hittade en snabbt. Det var värre när vi skulle svänga vänster och åka hem. Det är inte lätt att komma ut där när det är mycket bilar, så vi tog ett varv i rondellen istället =)

Av Louise Bertilsson - 29 december 2009 21:33

Fick nyss se en artikel i aftonbladet där Bosse bildoktorn ger halktips.

Hans bästa tips är att man ska stanna hemma när det är halt ute på vägarna. Och så ska man ta en whisky för då kan man inte ens överväga att ta bilen. Haha!


Hans övriga tips är att man ska hålla avståndet, ha bra däck samt att man ska träna på att häva sladdar på en öppen yta för att veta hur bilen reagerar.


Apropå sladd, så fick jag sladd 3 gånger på vägen hem från jobbet när jag jobbade i Sunnansjö. Alla tre gångerna var på samma ställe, i precis samma kurva. Jag lyckades häva alla sladdarna, men första gången var jag inte alls beredd. Men det gick bra. De andra gångerna var jag mer beredd, och då visste jag hur bilen reagerade och hur jag själv skulle agera efter det.  


Det är faktiskt inte så dumt att träna på sladdar, men även att prova bromsa rejält hårt så att man får se hur ABS-bromsarna fungerar och hur bilen reagerar då. Även för de som har ESP (anti sladdsystem) så bör man testa det.

Jag fick nämligen den rekommendationen på körskolan att man skulle testa bilens säkerhetsfunktioner så att man vet hur bilen reagerar och så att man inte blir rädd när bilen börjar skaka när t.ex ABS-bromsarna går i. 


Ibland önskar jag att jag kunde framkalla egna sladdar genom att dra i handbromsen, men jag vågar inte prova det. Är rädd att jag inte ska ha kontroll. Men när vi hade våran förra bil åkte jag och Anders till en öppen plan så att jag fick öva sladda. Anders drog i handbromsen och jag hävde sladdarna. Gick faktiskt väldigt bra.


Öva - det tjänar man många gånger på när olyckan väl är framme!

Av Louise Bertilsson - 29 december 2009 13:07

Anders håller på å packar bilen med skräp för att åka till Humbo (soptippen).


Skönt att bli av med kartonger, plast, glaslampan jag slog sönder igår, porslinsvas, och lite annat skrot som man inte får slänga i de vanliga återvinningscentralerna. Det blir ju lätt så att man samlar på sig...

Av Louise Bertilsson - 29 december 2009 12:45

Håller på å inreder gästrummet med gardiner, blommor, överkast till sängen, kuddar, och så...


Det är såå kul att inreda och matcha och fundera ut lösningar.


Och om jag får säga det själv så blir det j-kligt bra! =)

Av Louise Bertilsson - 29 december 2009 10:54

Kan det krångla så är det klart att det ska göra det också... Men efter ett samtal till supporten/kundservicen så löste det sig. Ibland är lösningarna lättare än vad man tror, men att man måste ändå ha hjälpen. Tur att hjälp finns att få, annars skulle man ju bli tokig!

Av Louise Bertilsson - 28 december 2009 20:02

Var till Västerås på mellandagsrea idag. Alltid kul att shoppa! =)


Köpte bland annat en ny vinterjacka eftersom min förra har krympt (!?) när den hängt i garderoben.


Var in på Ikea också för att köpa lite inredningsdetaljer till det nytapetserade gästrummet. Kuddar, överkast till sängen och fönsterlampa.

Det skedde dock en liten fadäs när vi kom hem. Klantskallen i huset (jag) ställde ifrån mig lampan, men den vickade och slogs sönder mot klinkersgolvet i hallen. BAJS! Ibland blir man bara sååå arg och besviken!


Och hemvägen ska vi inte prata om. Det hade skett en olycka precis utanför Västerås så det var blinkande blåljus vart man än tittade. En bärgningsbil jobbade väldigt fort så vi behövde inte stå still i mer än ca 20 minuter. Skönt.


När vi väl kom ifrån olycksplatsen och hade åkt ett tag så hamnade vi efter en plogbil som bredde ut sig över HELA vägen. Det fanns alltså inte en chans att köra om...


Så idag har vi nog rekordtid mellan Västerås och Smedjebacken, ca 10 mil: nämligen 2 timmar. Nu är vi i allafall hemma!

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards