Loja har ordet!

Alla inlägg under oktober 2013

Av Louise Bertilsson - 9 oktober 2013 08:15

Jahapp. Vaknade i morse och kunde tyvärr konstatera att halsen spökar. Dumma förkylning!!


Var till MVC igår. Igen. Känner mig som värsta stamkunden där. Men det är förstås bra att de har koll. 


Efter besöket kan jag och BM lätt konstatera att min kropp verkar reagera rejält och snabbt på vad jag gör och inte gör om dagarna. 


Förra måndagen var jag där och då konstaterades att blodtrycket var för högt, men ändå okej. Dagen efter, tisdag, ringdes Ida hem från dagis med ögoninflammation och så var hon hemma resten av veckan med mig. Och chansen till vila försvann därmed illa kvickt. Återkoll på fredag och blodtrycket var ännu högre  + att jag hade äggvita i urinen. Inte bra. Inte alls bra! Så det blev en varningsklocka i mitt huvud. Vila. Vila vila ekade som ett mantra. Jag måste vila!! 


Så igår var det koll igen och efter att ha tagit BM:s råd om vila på allvar så har jag verkligen vilat och lyssnat på kroppen nu när Ida varit på dagis. Och vips så gav det resultat. Blodtrycket var mycket bättre och äggvitan i urinen var puts väck!! 


Nu måste jag fortsätta vila i samma utsträckning som jag har gjort de senaste dagarna så att inte värdena stiger igen, för det vill jag verkligen undvika. Vill verkligen inte riskera att bli inlagd, för jag skulle dö lite varje minut, timme, dag utan min familj. Så hemma ska jag vara tills det är dags för bebis att komma ut. Så det så! Det har jag bestämt och det tänker jag kämpa (läs vila) för att uppnå! =)


Så vila vila vila är ordet för mig. Det verkar vara det min kropp mår bäst av, och så får det alltså bli. Jag tänker inte vara nån duktig flicka och göra både ditten och datten när jag ändå är hemma om dagarna. Det är en hel del som skulle kunna göras, men nej. Inte av mig, inte då. För den senaste veckan har jag fått svart på vitt att min kropp inte gillar det. Och det min kropp inte gillar, gillar inte jag, och då heller inte bebisen. Det är inte långt kvar nu så bebisen och jag kommer att gå i första rummet även fast jag kommer få sjukt dåligt samvete för det stora lass Anders får fortsätta dra. Men jag vet att han förstås har överseende med det! Snart så har vi våran andra skatt utanför magen och då blir det lite annat =)


Just ja, kom på att jag glömt uppdatera hur min ögoninflammation mår och jag kan meddela att på den fronten händer det inte mycket. Ögoninflammationen är fortfarande där. Men det struntar jag faktiskt i, för det är en bagatell i samband med blodtryck och äggvita!


När jag ändå var hos BM igår frågade hon om jag ville lyssna på bebisen, vilket jag självklart ville. Det där snabba tuffandet är som musik i mina öron som jag gärna lyssnar på <3

Av Louise Bertilsson - 8 oktober 2013 12:45
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Louise Bertilsson - 8 oktober 2013 12:25

Måste bara dela med mig av det här härliga youtube-klippet. 


http://www.youtube.com/watch?v=jofNR_WkoCE


Hur kommer man på idén egentligen?!


Början av låten har fastnat i mitt huvud... 


När jag hörde den här låten för första gången var jag tvungen att googla på hur räven låter. Jag blev nyfiken... Jag kan ju meddela att räven inte har nåt speciellt läte. Så låten är ganska sann egentligen förutom de där konstiga ljuden ;)


Kul grej är det iallafall tycker jag! =)



90%

Av Louise Bertilsson - 7 oktober 2013 12:16

Dagsfärsk statistik:


 


90% har passerat!


Nu i helgen blev jag att längta ännu mera efter våran lilla bebis. Selmas lillebror Axel föddes nämligen i fredags, + 1 bebis till på fredag som jag känner och en liten bebispojke på lördagen. 3 stycken bebisar som jag känner på 2 dagar. Välkommen till världen och grattis till era föräldrar! Är jätteglad för eran skull förstås! Men det gjorde inte min längtan mindre precis.


Idag gjorde Ida iallafall comeback på dagis efter ögoninflammationen, så idag har jag kunnat vila i den utsträckning som min kropp verkar behöva. Har sovit lite mer än en timme på förmiddagen + att jag inte gjort nånting annat än att lägga i en tvättmaskin. Så vila får jag verkligen göra i min ensamhet på förmiddagarna - precis vad jag verkar behöva. Mitt blodtryck verkar reagera direkt på vad jag pysslar med om dagarna. 


Imorn går jag alltså in i vecka 37, och vi kom på i helgen att det nog var dags att packa BB-väskan. Sagt och gjort. BB-väskan är nästintill packad och klar, den ska bara kompletteras med ett par småsaker, men det får göras i sista sekund eftersom det är saker som används dagligen. Måste även komma ihåg att lägga ner den nytvättade bebismössan så att inte Liten fryser om huvudet på vägen hem. Annars är det mesta nerlagt, och väskan är redo =) 


Av Louise Bertilsson - 7 oktober 2013 07:30

Sitter å knåpar på ett inlägg medans jag äter frukost. Tänk att vi redan är på 7:e oktober. Det innebär att det här inlägget är ett grattis-inlägg. Skickar därför massa grattis-kramar till farfar som fyller år idag! 


Hipp hipp hurra hurra hurra hurra! 


Hoppas att din dag blir som du vill. 


Anders och Ida hälsar också grattis förstås!!

Av Louise Bertilsson - 4 oktober 2013 12:20

Koll på MVC idag. Och eftersom Ida fortfarande har en liten släng av ögoninflammation så fick hon följa med. Onödigt att gå till dagis en fredag när det bara är en dag innan helgen. Det bar av till MVC iallafall, Ida och jag. Och jag måste säga att det är en stolt mamma som kan berätta att hon var superduktig hela tiden när vi var hos BM. Hon var inte ett dugg ledsen, och hon tyckte att det var helt okej faktiskt att följa med mamma dit. Så jag är riktigt imponerad med tanke på hur det varit de andra gångerna. Mammas duktiga lilla hjärta! 


Bebisen mår iallafall jättebra där inne i magen. Huvudet ligger neråt och BM kunde säga att det är fixerat nu. Hjärtljuden och sf-måttet var också väldigt bra! Så skatten i magen mår kanoners! 


Hur mår jag då? Jo, det var en annan femma....järnvärdet var bra... men...jag har högre blodtryck igen, och lite äggvita i urinen. Så nu är det vila som är beordrad. Igen. Och det kommer garanterat bli lättare när Ida kan gå till dagis igen. 

Av Louise Bertilsson - 3 oktober 2013 19:28

Just nu lever jag i en dimmig värld. Jag har nämligen nyss haft i ögonsalva i båda ögonen, och det lägger sig som en hinna över ögat så allt vad bilkörning och andra säkerhetsgrejer som har med synen att göra är uteslutet. 


Trodde inte att det skulle bli nå mer varigt och kletigt än i morse, men jag hade tydligen fel. Sov för en liten stund sen efter att vi varit å handlat, och när jag vaknade var ena ögat kletigt igen... men bara lite, men det är tillräckligt för att det ska klassas som ögoninflammation. 


Så nu går jag runt här hemma, helt gul i ögonen samtidigt som jag ser dimmigt. Väldigt dimmigt stundtals för salvan grejsas omkring i ögat. 

Av Louise Bertilsson - 3 oktober 2013 10:22

Jag sa försvinn!! Inte sprid...


Idas andra öga blev drabbat av ögoninflammationen igår också, men det var ju ganska väntat för det brukar sprida sig till andra ögat när man väl fått det. Så när man får symptom på ena ögat ska man även bahandla det andra, för det sprids inifrån. 


Idag när jag vaknade hade jag också fått en släng av sjukdomen. Så idag är det jag som har salva i ögonen. Idas ögon baddas med vatten och det har blivit bra mycket bättre. Idag är hon bara lite lite röd så det är skönt att det går åt rätt håll för nån av oss iallafall ;)


Men. Ärligt talat så gör det mig inte så mycket att jag smittades, jag har haft ögoninflammation många gånger i mitt liv så jag är van. Tycker faktiskt inte att det är så jobbigt, speciellt inte nu när det inte kliar. Och det tackar jag för, för klåda har jag tillräckligt av ändå... Apropå det så ska jag till MVC imorn och förhoppningsvis få provsvaren + den vanliga blodtryckskontrollen. Håller tummarna att det går åt rätt håll även där =)

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11 12 13
14 15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards