Loja har ordet!

Alla inlägg den 15 januari 2010

Av Louise Bertilsson - 15 januari 2010 18:22

Jag har drabbats av Herpes.


Munherpes.


Var till apoteket idag och köpte salva för att försöka mota bort de där dryga blåsorna jag har på underläppen.


Provade en ny salva den här gången: Zovirax.

Hoppet är nu i händerna på denna pyttelilla, men dyra, tub.


Läste lite om munherpes på nätet och där står det att det finna väldigt många orsaker till "fenomenet", men när man har det så sällan som jag (max 1 gång/år) så är den troligaste orsaken att en förkylning är på väg.

Viruset, som heter heter herpes simplex-virus (HSV), utnyttjar det försvagade immunförsvaret när en förkylning bryter ut.


Vilken listig en som utnyttnar den svage kan man tycka... men det är inte ett dugg lustigt att ha munherpes. Det är obehagligt och jobbigt att behöva tänka på hur man äter, dricker och pratar så att inte läpparna möts mer än nödvändigt. Spridning vill man ju undvika, samt att salvan ska försvinna från blåsorna.


Hmm. Undrar om munherpes är ärftligt, nån som vet?


Det var allt om munherpes för den här gången. Misstänker att det kommer en fortsättning under kampen mot viruset! =)

Av Louise Bertilsson - 15 januari 2010 14:38

Vill tipsa om den här grejen från Ikea:


CHARM Äppelklyftare


Den heter CHARM och är en äppelflyktare. Jättesmart.


Så här blir det att se ut när man använder den:



Klyftigt va?! =)


Vi har en sån på jobbet, och det underlättar verkligen när man ska dela äpplena till barnen. Inget onödigt kladdande med kärnhus och så. Snabbt, smidigt och enkelt. Och billig är den också - bara 19 kr.

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards