Loja har ordet!

Alla inlägg den 13 januari 2014

Av Louise Bertilsson - 13 januari 2014 10:02

Snubblade på Facebook och hamnade på en blogg där jag fick se en väldigt tänkvärd text som är sedd utifrån ett litet barns ögon. Läs och begrunna. Det är egentligen en ganska hemsk text, men det väckte mycket tankar, iallafall hos mig. Den fick mig att fundera på varför man egentligen har så bråttom med att få barnen att somna/sova ensamma. Det borde väl vara viktigare att barnen är trygga!? För just trygghet pratas det ju om i alla andra sammanhang.


Jag tycker att det som står stämmer väldigt bra, både på Ida och Måns som behöver närhet och trygghet när de ska sova, och den här texten är anledningen till att jag kommer låta det vara så tills barnen själva är redo för förändring: 


FEMMINUTERSMETODEN

 Det är kväll -
jag känner det.
Allt är som det ska.
 
Mjuka händer
håller mig
ljummet vatten
omsluter mig.
Pappas leende
däruppe.
Allt är som det ska.
 
Jag torkas, kläs på.
Mamma håller mig ömt,
Lägger mig vid sitt bröst,
Mina läppar möter
hennes mjuka hud
varm söt mjölk
fyller min mun, min mage.
Allt är som det ska.
 
Ammandet gör mig dåsig
jag glider in i sömn
 
Då händer något.
Ett salt finger i min mungipa
Skiljer mig från bröstet
Jag gapar över luft
Lyfts och sänks ner
På platt, dött tyg.
 
Jag är ren.
Jag är mätt.
Jag är klarvaken.
Jag är ensam.
 
Allt är tyst.
Allt är mörkt
Allt är fel, fel, fel.
 
Så jag ropar på dem:
Jag är i fara!
Rädda mig!
 
Inget händer.
Som spöken kretsar
oron runt mig.
Slukar mig hel.
 
Allt jag kan göra
Är att om och om igen
ropa
så högt jag kan:
JAG ÄR I LIVSFARA!
RÄDDA MIG!
JAG DÖR!
Om och om igen
för att inte dö.
 
Korta stunder hör jag mammas röst
Långt långt borta,
Diffust genom mina egna rop.
Räddning på väg.
Jag ropar på henne.
Rösten tystnar.
En dörr slås igen.
 
Jag ropar och ropar
i förtvivlan
och dödsskugga.
Ropen bor i mina gener
har räddat mina
förfäder och förmödrar
De tysta fick aldrig egna barn.
 
Skräcken regerar.
Halsen, magen, huvudet, allt värker.
Ibland hör jag mamma
långt där borta
sen försvinner hon igen.
 
Till slut övermannas jag
av skräcken
Överlämnar mig åt ödet
Bereder mig på döden
 
Ja, jag ska dö.
Jag vet det nu.
Det är natt,
en farlig tid.
Ingen kommer.
 
Mamma och pappa är redan döda.
Jag är övergiven
Prisgiven
Orörlig i fiendeland.
 
Min enda, smala chans:
Att vara tyst
Låtsas redan vara död
 
 
Efter evigheters evighet:
Det är morgon.
Jag lyfts upp
av mamma
läggs till hennes bröst.
Jag överlevde.
 
Sen är allt som det ska.
 
Till nästa kväll...

 
© Marit Olanders 2013


Av Louise Bertilsson - 13 januari 2014 09:55

Från att ha varit 7 plusgrader, barmark och regn så slog vintern till rejält. 

Just nu är det -13 grader ute och snön ligger gnistrande vit på marken - precis som det ska vara med andra ord. Det hade dock varit trevligt om det hade varit så här på julafton, men nu får vi vara glada att snön och vintern kom över huvudtaget. Det såg mörkt ut på den fronten ett tag där... men nu så har snön lyst upp ute i vintermörkret =)

Så nu kan vi verkligen säga; välkommen vinter! Du är efterlängtad. Det lyser i ögonen på Ida när hon får åka pulka. Och för att inte tala om att skotta snö som ÄR så kul! Igår eftermiddag var hon med pappa ut och skottade snö så det var inte poppis när det var dags att gå in och äta mat. 


Just nu är Ida på dagis och dansar ut julen tillsammans med kompisarna. Måns sover. Och jag grejar lite med kläder och tvätt. Slinker in ett litet inlägg så här mellan tvätthögarna =)

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards