Loja har ordet!

Direktlänk till inlägg 29 december 2009

stanna hemma!

Av Louise Bertilsson - 29 december 2009 21:33

Fick nyss se en artikel i aftonbladet där Bosse bildoktorn ger halktips.

Hans bästa tips är att man ska stanna hemma när det är halt ute på vägarna. Och så ska man ta en whisky för då kan man inte ens överväga att ta bilen. Haha!


Hans övriga tips är att man ska hålla avståndet, ha bra däck samt att man ska träna på att häva sladdar på en öppen yta för att veta hur bilen reagerar.


Apropå sladd, så fick jag sladd 3 gånger på vägen hem från jobbet när jag jobbade i Sunnansjö. Alla tre gångerna var på samma ställe, i precis samma kurva. Jag lyckades häva alla sladdarna, men första gången var jag inte alls beredd. Men det gick bra. De andra gångerna var jag mer beredd, och då visste jag hur bilen reagerade och hur jag själv skulle agera efter det.  


Det är faktiskt inte så dumt att träna på sladdar, men även att prova bromsa rejält hårt så att man får se hur ABS-bromsarna fungerar och hur bilen reagerar då. Även för de som har ESP (anti sladdsystem) så bör man testa det.

Jag fick nämligen den rekommendationen på körskolan att man skulle testa bilens säkerhetsfunktioner så att man vet hur bilen reagerar och så att man inte blir rädd när bilen börjar skaka när t.ex ABS-bromsarna går i. 


Ibland önskar jag att jag kunde framkalla egna sladdar genom att dra i handbromsen, men jag vågar inte prova det. Är rädd att jag inte ska ha kontroll. Men när vi hade våran förra bil åkte jag och Anders till en öppen plan så att jag fick öva sladda. Anders drog i handbromsen och jag hävde sladdarna. Gick faktiskt väldigt bra.


Öva - det tjänar man många gånger på när olyckan väl är framme!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Bertilsson - 7 januari 2017 10:52


Av Louise Bertilsson - 20 oktober 2016 16:53

Nästa helg blir det vintertid, klockorna ska flyttas. Kände att jag måste börja i god tid... Har redan flyttat klockan från sovrummet till vardagsrummet och klockan från vardagsrummet till badrummet. Svårast var mikroklockan. Nu är hela mikron i sov...

ego

Av Louise Bertilsson - 8 augusti 2016 19:49


före och efter

Av Louise Bertilsson - 30 juli 2016 19:59

Jag har bestämt mig. Jag kommer att lägga upp nån bildbomb ibland, men mer än så blir det nog inte just nu. Känner inte för att skriva, så ni får nöja er med lite bilder. Men en vacker dag kanske jag kommer tillbaka om det är nån som vill läsa mina o...

Av Louise Bertilsson - 20 juli 2016 12:57

För att jag måste.. Bara därför. Jag är snart 32 år och jag inser att jag fortfarande har så många obesvarade frågor. Jag har till exempel aldrig fått reda på ifall Sarah kom till hörnet vid 7-eleven eller hur man tar den blå vägen hem... va...

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16
17
18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards