Loja har ordet!

Alla inlägg den 8 februari 2012

Av Louise Bertilsson - 8 februari 2012 09:18

Med risk för att verka dum, men jag måste fråga.. Måste få veta om nån vet.

När bebisen föds tar de ju tempen, och min dumma (?) fråga är om den tempen har nåt att göra med om bebisen/barnet/människan har låg/hög temp i vanliga fall. Det är säkert ingen som förstår vad jag menar men jag ska försöka förklara...


När vissa personer får feber (typ jag) så behövs det inte många tiondels grader förrän det märks och man blir påverkad och hängig. Dessa personer har oftast lägre normaltemp än de som behöver mer feber för att bli påverkade. Det jag alltså undrar är om man kan få en hint av födelsetempen om man har låg/normal/hög kroppstemp när man är frisk?


Jag vet att man kan prova febern när man är frisk och se vad man har då, men det blir liksom aldrig av. Man tänker inte på att ta fram febertermometern och prova när man mår bra. Det blir liksom inte...


Anledningen till att jag frågar är för att jag misstänker att Ida har låg temp när hon är frisk. Vi tyckte att hon var varm igår kväll, vi la henne i spjälis som vanligt för att sova. Hon somnade ovanligt snabbt, men hon sov jätteoroligt. Hon slängde sig fram och tillbaka i sängen, medans hon sov. Hon sov helt enkelt som att det verkade som att febern steg, som att det kröp i hennes lilla kropp. När hon sen vaknade av att hon nästan skrek som i panik så la jag över henne i min säng så fick hon sova med mig. Det var fortfarande en väldigt orolig sömn, men skillnaden låg nu i att jag slapp hoppa upp och ner ur sängen som en jojo hela natten varje gång hon gnällde, ojade sig eller slängde sig. För det gör jag, jag kan inte slappna av och sova när hon ligger och har det så jobbigt. Nu kunde jag istället ligga ner och klappa om, dutta på rumpan och kramas. STOR skillnad för mig kan jag lova! Och det gjorde att även jag kunde sova mellan varven. Annars blir det att jag omedvetet ligger vaken och nästan väntar på nästa gång jag ska flyga upp ur sängen.


Hon kändes fortfarande lite varm i morse, vi tog febern och det stod 37,6. Egentligen är det ju ingenting att prata om när man är liten, men om det är som jag tror om födelsetempen så har hon ju mer feber än vad termometern visar. Eller alltså, den är höjd mer än vad den är för en med normal normaltemp.


Aja, det blev ett krånligt inlägg, men jag hoppas att det var nån som förstod vad jag menade, att nån förstod min fundering....

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards