Loja har ordet!

Alla inlägg den 30 november 2009

Av Louise Bertilsson - 30 november 2009 16:43

Vad roligt det är när ni frågar efter recept på det jag har bakat!! 

Jag delar gärna med mig!!


Här kommer ännu ett, nämligen på de superlyckade saffransbullarna jag bakade igår):


Ingredienser:                                            

50 g jäst (torrjäst använder jag)

150 g smör/margarin

5 dl mjölk

2 krm salt

2 paket saffran

1 dl socker

14 dl vetemjöl


Ingredienser till fyllningen:

100 g rumsvarmt smör

2 dl socker

300 g mandelmassa


Pensling:

1 ägg


Garnering:

pärlsocker


Gör så här:

1. innan du börjar själva bakningen rekommenderar jag att 100 g smör tas ur kylen så det hinner bli rumsvarmt till fyllningen ska i. Det underlättar!


2. blanda alla torra ingredienser (salt, vetemjöl, jäst, socker och saffran). Saffranet försökte jag krossa tillsammans med sockret innan jag hällde ihop det med det andra.


3. smält matfettet och tillsätt mjölken, värm tills det blir 40 grader varmt


4. arbeta ihop degen väl och låt den sedan jäsa i 30 minuter övertäckt


5. kavla ut degen så mycket det går och bred på det rumsvarma smöret.

Strö över sockret och riv sedan mandelmassan över. Rulla ihop och skär bitar, och lägg i formar och låt jäsa ca 30 minuter.


6. vispa upp ägget och pensla försiktigt över bullarna. Strö över pärlsocker.


7. Grädda mitt i ugnen på 225 grader i 8-10 minuter


LYCKA TILL!!

Av Louise Bertilsson - 30 november 2009 16:36

Efter förfrågning så kommer receptet på matbrödet jag bakade nyligen:


Ingredienser:

5 dl vatten

50 g jäst (torrjäst hade jag för jag tycker att det är enklast)

1 dl rapsolja

2 st stora finrivna morötter

1 tsk salt

2 msk sirap

13 dl rågsikt

1 dl pumpafrön

1/2 dl solroskärnor

1/2 dl krossade linfrön


Gör så här:

1. blanda alla torra ingredienser (salt, rågsikt, frön, jäst)


2. värm vattnet till 40 grader och häll det i den torra blandningen


3. häll i rapsoljan, motörrer och sirap


4. blanda väl, och låt jäsa ca 40 minuter


5. knåda degen lätt och dela den i cirka 15 lika stora bitar och rulla små runda bullar.. ELLER: platta ut hela degen i en långpanna och skär bitar direkt i med en degskrapa.. ELLER: dela degen i 6 lika stora bitar och gör som rågsiktskakor. Med andra ord: du bestämmer formen på bröna! =)


6. strö lite frön ovanpå (om man vill) och låt jäsa 45 minuter


7. grädda mitt i ugnen, 175 grader i ca 20 minuter


LYCKA TILL!!

Av Louise Bertilsson - 30 november 2009 16:06

Grattis på namnsdagen Anders!


Din dag idag, synd bara att du fortfarande är sjuk.. Mycket bättre än igår, men fortfarande inte helt bra.. Du har iallafall vandrat en ganska lång bit på bättringsvägen och det är jag väldigt glad för!


Vi får se om det gamla talesättet: "när Anders slaskar, då julen braskar" stämmer i år då... Det regnar ute, så det borde betyda att det kommer bli en vit jul.. vi håller alla tummar vi har för att det stämmer.

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards