Loja har ordet!

Alla inlägg under december 2012

Av Louise Bertilsson - 9 december 2012 13:17

Bakade lite adventsfika på förmiddagen. Saffransbullar med mandelmassa i fick det bli. 


Här är resultatet:

 

Hoppas att de smakar lika gott som de ser ut att göra... Det visar sig om en stund när vi ska äta mellis och tända andra ljuset. 


Av Louise Bertilsson - 8 december 2012 20:12

Årets julgran är fixad. Vi gick och köpte årest gran ett par gator härifrån. En lagom stor och tät gran fick följa med oss hem. Skönt att ha det klart i tid. Jag drog Ida i pulkan och Anders bar hem våran nyinköpta gröna vän i kylan. Det var nämligen 10 grader kallt när vi kom hem. Men är man van att vara ute i stort sett alla väder så är man. Jag är van att vara ute på jobbet och Anders och Ida är ute i ur och skur de också när de är hemma tillsammans om dagarna. En liten stunds frisk luft är nästan ett måste oavsett om man jobbar eller är hemma om dagarna. 


Efter att vi kommit hem med våran barriga vän fick jag ett ryck att gå in i värmen och göra daim. Ordnade en dubbel sats som ställdes ut på balkongen för kylning. Ida stod och kikade ut genom balkongdörren och sa "klogg", vilket på Idas språk betyder choklad. Hon undrade nog helt enkelt varför vi ställde ut chokladen... hehe. 

Av Louise Bertilsson - 7 december 2012 17:49

Som vi har väntat. Men idag kom det - placeringsmeddelandet om vart Ida ska börja på förskola i januari. Vi fick plats där vi hade önskat. Vi hade garanterat tur, för platserna i centrala Smedjebacken är väldigt begränsade. Och vi är såklart jättenöjda! Det kommer underlätta vår vardag enormt eftersom Anders jobbar ett par minuters gångväg därifrån. Perfekt med tanke på lämning och hämtning!! 


Fredag idag. Välbehövligt, för jag behöver verkligen vara hemma och vila lite. Tanka lite ny energi. Har hostat flera nätter i rad nu så det har slutat med att jag har fått sitta och sova halva nätterna. Nu har jag hostat så mycket att jag har ont i revbenen och musklerna därikring. Host-träningsvärk kan man nog kalla det. Väldigt ont gör det iallafall. Och hostan blir som värst när jag ligger ner... förkyld är jag också till på köpet. Så helgen var mer än välkommen! 

Av Louise Bertilsson - 6 december 2012 13:08

Jag kom på att jag har lovat att visa bild på hur jag blev på korten vi tog på jobbet.

När jag fick se bilderna insåg jag att jag passar mycket bättre i långt hår. Visst trivs jag även i frisyren jag har nu, men så småningom kommer jag spara ut håret igen.

Av Louise Bertilsson - 6 december 2012 07:10

De som sover i samma rum som mig verkar ha tagit sömnpiller igår kväll. Jag har nämligen hostat som en idiot i natt, men det har de inte märkt av ett dugg. De har sovit vidare som om ingenting har hänt. Men inte jag dessvärre. Jag har varit vaken. I min ensamhet, med bara hostan som sällskap. Ett väldigt jobbigt och tråkigt sällskap. Så fort jag la mig ner så började jag hosta. Jag drack vatten och tog en halstablett för att lena halsen, och det hjälpte ett tag. Ett litet tag. Sen började jag hosta igen. 


Då insåg jag fakta; att om jag skulle få sova nå mer den natten så var enda alternativet att sätta sig upp å sova. Och sova, det ville jag ju liksom göra för klockan var bara 3. Så jag satte mig upp, drog upp täcket mot hakan och somnade på en gång. Klockan 6.25 vaknade jag av att Ida satt i spjälis och sa hej. Det var med andra ord effektivt att sitta och sova. Effektivt, men inte så skönt i längden säger min rygg så här på morgonkvisten... 

Av Louise Bertilsson - 5 december 2012 21:10


Vi fick gå ut med alla barnen i kylan. Roffade åt oss mössor och jackor i flykten, hoppade snabbt i skorna och gick ut till våran återsamlingsplats. Brandlarmet var i full gång och vi fattade ingenting. Hade vi missat att det var övning? Nej. Det var faktiskt på riktigt den här gången. 


Vi förstod att det var på riktigt när brandbilarna kom farande med blåljus och siren på. Av ren reflex började vi räkna in barnen igen. För 5:e gången typ. Man ville ju vara på säkra sidan att alla var ute. Och det var de. 


Brandgubbarna gick igenom huset och kunde konstatera att det var "sändarna" som sitter under takfoten på utsidan av huset, eller vad man ska kalla dem, som hade utlöst larmet. 


Vi fick gå in igen. Till slut. Barnen frös, och vi också. Men ingen klagade. Är riktigt impad av barnen faktiskt! De skötte sig exemplariskt. Tummen upp för brandövningar, för då blir barnen duktiga när det är "skarpt läge". Det fick vi testa idag. Tur att det inte var nåt allvarligt, men det var ändå bra att vi fick chansen att träna. Man kan aldrig träna för många gånger på såna här viktiga saker. Barnen ska veta vad de ska göra, och det visste de verkligen! 


Förresten, du kanske kan gissa om barnen tyckte att det var kul att få se brandbilen!? =)

Av Louise Bertilsson - 4 december 2012 21:10

Brrr. Kallt. Många minusgrader har det varit de senaste dagarna. Alldeles FÖR många minusgrader om jag ska vara lite extra petnoga. Men nu börjar det ordna till sig. Gradantalet börjar stiga, och det kommer mer snö.Det kändes lite konstigt när det började snöa idag när det var -15 grader kallt. Men jag röstar hellre på mer snö och lite varmare ute än 20 grader kallt. De graderna känns inte riktigt okej. Det går ju knappt att vara ute utan att frysa ihjäl. 


Hoppas att det kan stabilisera sig mellan 5 och 10 grader kallt. Det är mer lagom liksom. Min allra högsta önskan när det gäller väder är att det får vara snö på jul. En vit jul är en riktig jul - precis som det ska vara!! Det får gärna snöa på julafton också om jag kan få vara med å bestämma lite extra, hihi =)

Av Louise Bertilsson - 4 december 2012 18:16

Anders var sugen. Han har väl egentligen varit sugen ganska länge, men jag har sagt nej. Men nu så kunde jag inte stå emot längre. Faktiskt. 


De gamla var grå, slitna, skamfilade, flagnade och var allmänt fula. De passade egentligen inte in, men jag tyckte att det ändå var ok på nåt vis. Men... när Anders fick se pangerbjudandet från bygghemma så slog vi till, och gud vilken skillnad det blev måste jag säga!! 


Nya innerdörrar och nya handtag gjorde större skillnad än vad vi först hade anat. Och än en gång har detaljerna visat att det är det som görs störst skillnad i längden. 


 

Gammal dörr vs. ny dörr. Matchen är lätt avgjord, den högra, nya dörren vann! =) Nu blev det liksom vitt, fräscht och snyggt istället!!

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13
14
15 16
17
18
19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards