Loja har ordet!

Alla inlägg under januari 2013

Av Louise Bertilsson - 17 januari 2013 10:00

Sitter i personalrummet på Idas "gagis" efter att ha lämnat henne för första gången. Provlämnat för att se hur det skulle gå. Och eftersom jag vet att man kan få bli sittandes länge (om det går bra vill säga) så hade jag tagit med mig en bok som jag håller på å roar mig med. 


Jag är imponerad av Ida när jag gick, hon vinkade och sa hej då efter den obligatoriska pussen och kramen. Och jag kommer nog omedvetet spetsa öronen nu ifall jag hör min lilla skatt. Men jag hoppas förstås att jag "slipper" höra henne, för då vet jag ju att det går bra. Väntar spänt på en resultatrapport sen. 


Nej, nu ska jag krypa in i boken igen. 

Av Louise Bertilsson - 16 januari 2013 14:56

Det kommer bara mer och mer 2-ordsmeningar, och den stolta mamman vill förstås dela med sig av det auktuella i dotterns utveckling, hehe =)


Ett smakprov på Idas tjålskåp-erier:   


"hämta klick" (hämta fisk)

"laga klick" (laga fisk)

"Ida totti" (Ida törstig)

"sitta kää" (sitta knä)

"nallen totti" (nallen törstig)

"mammas kää" (mammas knä)

"gofa nallen" (gosa nallen)

"nallen sojer" (nallen sover)


Hon hör och säger också skillnad på vad som görs nu och vad som redan gjorts. 


"Ida dansa" 

"Ida dansat"


Ett tjålskåp är precis vad hon är! Det bästa tjålskåpet förstås! Och det är SÅÅ himla gulligt att höra hennes små korta meningar på hennes eget lilla språk!!

Och nu verkar hon vara i en riktig språklig utvecklingsfas. 


Idag åt vi förresten frukost på inskolningen. Upp tidigt för att hinna i tid. Ovant, men vi hann i tid. Det går  bra på förskolan/dagis, åtminstone så länge mamman är med ;)

Av Louise Bertilsson - 15 januari 2013 20:19

Vi upptäckte nåt jättehäftigt idag och när vi insåg att både jag och Anders hade hört samma sak tittade vi på varann och log. Tyst kommunikation. En tyst kommunikation som lyste av stolthet. 


Ida har nämligen börjat prata 2-ordsmeningar!!! 

"Pappa skottar" sa hon när vi var ute efter mellis. Och det har kommit fler och fler liknande meningar under dagen. 


Våran duktiga lilla tjej! =)

Av Louise Bertilsson - 15 januari 2013 08:30

Håller på med ett evigt projekt känns det som. Namnmärkning. 


Allt ska märkas. Men jag började förstås med det viktigaste; tuttis och snuttis. 


 


Det andra hinner jag ta sen. Men det här kändes viktigast i nuläget. 


Nu ska jag köpa en egen textilpenna så att jag kan namnmärka lite då och då. Borde finnas på bokhandel va? 


Nej, dags att bege sig iväg för fjärde inskolningsdagen!

Av Louise Bertilsson - 14 januari 2013 13:35

Det är Felicia-dagen idag, så jag säger förstås Grattis på namnsdagen älskade barn!

Mitt älskade lilla barn som just nu ligger ute och sover. Det är jobbigt att vara på inskolning. Jobbigt, men roligt!! Trist bara att hon ramlade och gjorde illa sig precis innan vi skulle åka hem, så vi var tvungna att stanna några minuter till så att vi fick lämna förskolan/dagis med ett leende på läpparna. Det känna bättre att åka därifrån med en glad tjej. Då minns hon det sista som roligt, och det är precis det man vill att det ska vara. Roligt. Och jag är helt övertygad om att hon hittills tycker att det är kul! =)

Av Louise Bertilsson - 14 januari 2013 12:46

Mamman i huset kan inte låta bli att slå på stort ibland. Idag fick prinsessan både tunika, strumpbyxor och benvärmare på sig. Och allt gick i rosa och vitt. Supergulligt!

 

Jag tror visst bestämt att mamman var på lite "piff-humör" och då fick Ida ställa upp. Men det gjorde hon så gärna för hon sa "sint" (fint). Och så ville hon inte ta av dem. Så så fick det bli. 


 


Hon är med andra ord redo för att åka på inskolning med mamma =)

Av Louise Bertilsson - 13 januari 2013 16:00
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Louise Bertilsson - 12 januari 2013 19:03

Födelsedagsorkidén jag fick i oktober blommar fortfarande lika fint! :-)

Tack för tacksamma blommor som jag nästintill inte kan misslyckas med.

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards