Loja har ordet!

Direktlänk till inlägg 30 november 2011

puréverkstad

Av Louise Bertilsson - 30 november 2011 15:22

Medans Ida sov på förmiddagen (8-10.30) så lagade jag mat. Ida-mat. Hade många järn i elden... 3 grytor SAMTIDIGT! Och ni som känner mig vet att det är myyycket, att jag i vanliga fall helst gör en sak åt gången när det gäller matlagning, men idag slog jag alltså på stort å gjorde 3 maträtter samtidigt.


Kastrull 1: Jag rullade små köttbullar (lite slarvigt eftersom de skulle mixas), bröt spagetti i små bitar, och skivade morot i slantar. Sen la jag allt ihop i en kastrull och kokade. När det var klart mixade jag ihop allt och frös in i iskubsformer.


Kastrull 2: Palsternacka och potatis i slantar som jag mixade när de hade kokat klart.


Kastrull 3: Morot. Vi har kommit på att vi alltid lär ha ett lager morotspuré i frysen, för det funkar som "i-lurare" när det är nånting som Ida inte riktigt gillar. Som typ fiskpurén hon har ätit i typ en vecka nu, den är hon inte jätteförtjust i, men om man kamouflerar den med lite morot så går det jättebra och då mumsar hon och äter så bra så! Ett morotslager är alltså ett måste. Blomkål funkar också när morotspurén tryter, eller om man bara vill variera "i-lurare", det gäller att hitta knepen som funkar för just sin bebis... =)


Känner mig duktig som har gjort så mycket hemmalagad bebismat idag. Det ska bli väldigt spännande att se Idas utlåtande av maten ikväll när hon ska få smaka det som var i kastrull 1 och 3. Håller tummarna för att det kommer gillas.


Är lite halvtrött nu, har nämligen varit ute på en långpromenad med Sandra och Isac. Ida var förstås också med! Hon sov så gott under de 2 timmar vi var ute och gick. Lite mer blev det nog till och med, men på slutet var hon vaken. En riktigt trevlig långpromenad med mycket tjål oss mammor emellan =) Görs gärna om!


Vi har nyss ätit mellis, både jag och Ida. Vi åt banan tillsammans (hennes varm och mosad och min skivad i yoghurt) och nu har Ida nyss fått McMjölkefterrätt.


Fundrar på mat till kvällen, hmm.. helst nåt man kan slänga in i ugnen så det sköter sig själv, men vad?!

 
 
Ingen bild

Sofi

1 december 2011 18:42

kan tipsa om risini/risoni pasta men ser ut som ris när hon blikr lite större då slipper mna skära eller mixa

Louise Bertilsson

2 december 2011 09:41

Tack för tipset! Måste skrivas upp på en gång.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Louise Bertilsson - 7 januari 2017 10:52


Av Louise Bertilsson - 20 oktober 2016 16:53

Nästa helg blir det vintertid, klockorna ska flyttas. Kände att jag måste börja i god tid... Har redan flyttat klockan från sovrummet till vardagsrummet och klockan från vardagsrummet till badrummet. Svårast var mikroklockan. Nu är hela mikron i sov...

ego

Av Louise Bertilsson - 8 augusti 2016 19:49


före och efter

Av Louise Bertilsson - 30 juli 2016 19:59

Jag har bestämt mig. Jag kommer att lägga upp nån bildbomb ibland, men mer än så blir det nog inte just nu. Känner inte för att skriva, så ni får nöja er med lite bilder. Men en vacker dag kanske jag kommer tillbaka om det är nån som vill läsa mina o...

Av Louise Bertilsson - 20 juli 2016 12:57

För att jag måste.. Bara därför. Jag är snart 32 år och jag inser att jag fortfarande har så många obesvarade frågor. Jag har till exempel aldrig fått reda på ifall Sarah kom till hörnet vid 7-eleven eller hur man tar den blå vägen hem... va...

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards