Loja har ordet!

Alla inlägg under augusti 2011

Av Louise Bertilsson - 17 augusti 2011 18:09

Gammelfarmor.

Gammelmormor.

Gammelmorfar.

Gammelfarfar.


Det är en djungel av dessa "gammel", och det råder många frågetecken om vem som är vem.. Så jag googlade och det verkar som att det är så här:


Min mormor är Idas gammelmormor.

Min farmor är Idas gammelfarmor.

Min farfar är Idas gammelfarfar.


Anders mormor är Idas gammelmormor.

Anders morfar är Idas gammelmorfar.


Man utgår alltså från mammans och pappans mormor/morfar/farmor/farfar å så sätter man bara "gammel" framför.


Det kan tyckas lite förvirrande, men nu vet vi hur det ligger till. Och tänker man efter så är det ganska logiskt ändå... en mormor kan ju aldrig bli en gammelfarmor egentligen, och så är det ju inte heller fick vi ju veta nu. Det är bra med google när man undrar över något, när man vill reda ut en sån här sak t.ex

Av Louise Bertilsson - 17 augusti 2011 11:06

Även dåliga erfarenheter är bra erfarenheter i slutändan... Hmm, det där lät ju lite knepigt, måste nog förklara.


I början när Ida var jätteliten fick jag feber 3 gånger på 2 veckor, och det berodde på dåligt immunförsvar + begynnande mjölkstockning. Då fick jag tips från MVC hur jag ska försöka mota bort stockningen på ett snabbt sätt. Massera och pumpa ur efter att Ida hade ätit färdigt. Och alltid börja på det bröstet som är värst (hårdast och gör mest ont). Och det hjälpte. Febern gick över och mjölkstockningen förhindrades.


Så igår när jag vaknade kände jag samma symptom (dock ingen feber), så jag gjorde som jag gjorde i slutet av maj/början av juni. Och redan efter två amningar kändes det mycket mycket bättre.


Det jag menar är alltså att även dåliga/jobbiga erfarenheter i slutändan kan leda till något bra. Eftersom jag redan varit med om samma sak så visste jag ju hur jag skulle göra nu. Och nu kan jag till och med vara glad att det hände i början med första barnet, då vet man ju hur man ska bete sig om det händer igen när det kanske är mer runtomkring att ta hänsyn till.


Nu ska jag passa på att äta lite lunch medans prinsessan sover.

Av Louise Bertilsson - 17 augusti 2011 08:12

Det är den 17:e idag. Augusti. Det innebär att mammas hjärta är 3 månader nu.

3 månader liksom... Kan inte fatta att min lilla lilla bebis blivit så stor. Tiden går fruktansvärt fort och det som var ett litet knyte från början har utvecklats massor. Det var tur att vi har fotograferat så mycket som vi har gjort, för man glömmer fort hur liten hon faktiskt var... Som minst var hon ju nere under 3 kg (närmare bestämt 2980 g) och det har man ju redan glömt hur litet det faktiskt var...


Jag förstår nu varför alla sa att man ska ta vara på bebistiden å njuta, för den försvinner jättesnabbt. Å här njuts det vill jag lova. Massor av mys. Varje dag!


Kärlek!


Det är svårt att föreställa sig kärleken man kan känna till ett barn innan man får ett eget, svårt (eller nej, nästintill omöjligt skulle jag vilja säga) att föreställa sig en graviditet och förlossning. Det är nånting man måste gå igenom för att förstå. Det framkallas känslor som man aldrig trodde skulle finnas, man reagerar på ett sätt som man aldrig trodde att man skulle göra. Man är beredd att göra allt som står i ens makt för det lilla livet. Det är häftigt när man tänker tanken tycker jag. Alla dessa känslor och den eviga kärleken som skapas i och med att magen börjar växa.


Igår kväll när vi satt i soffan och tittade på tv kom jag på mig själv... Jag tittade inte på tv:n om man säger så, det fanns nåt mycket finare och gladare att titta på. Ida. Hon låg mellan oss och jollrade och sökte vår uppmärksamhet och när hon jollrar så där blir hennes mamma såld och kan inte låta bli att svara henne... Det är inte så lätt alla gånger att hänga med i det som sägs och görs på tv:n kan jag lova... hehe =)

Av Louise Bertilsson - 16 augusti 2011 10:43

Mattläggaren är här och grejar med vårt badrum, och jag är glad för det, dels för att det blir fint och dels för att Ida sover så bra när det väsnas runt omkring. Han har nån grej som surrar sövande och hon somnade ganska lätt i vagnen faktiskt. Men det blir dyrt i längden om man måste ha en mattläggare här för att bebisen ska kunna sova... hehe... Men man får ta vara på oväsendet som blir! Musik i bakgrunden har vi jämt + lite andra ljud.


Ida tyckte förresten att det var kul att sitta i bärselen på min mage och titta när mattläggaren jobbade. Hon sprattlade och jollrade lite samtidigt som hon hade sina fina ögon uppspärrade! Hon agerar arbetsledare, och måste ju godkänna så att det blir bra. Och det blir det. Vi blir riktigt nöjda, jag och Ida! Snart så... snart så har vi vårt badrum tillbaka =)

Av Louise Bertilsson - 15 augusti 2011 13:36

Har nyss tagit reda på värsta lasset, det var bajs överallt, över hela Ida typ + kläder och lite på mig också. Det gick åt en hel del våtservetter för att göra henne ren och fin igen... och så fick vi ta en tripp ner till hennes garderob för att hämta nya kläder.


Så det blir ett bad för lilla fröken ikväll ändå, känns som att det är välbehövligt efter ett sånt lass...


Förresten, är det vanligt att bebisar som sover vaknar när man sätter sig? Det blir ju jobbigt att gå hela tiden....

Av Louise Bertilsson - 15 augusti 2011 08:41

Telefonshopping är kul!! (men inte alls lika kul som att vara på plats, men har man inte möjlighet så funkar det via telefon)

Av Louise Bertilsson - 14 augusti 2011 13:07

På förmiddagen var jag ute och rastade gräsklipparen, men han kastade sten på mig. Blev träffad på benet, det gjorde väldigt ont! Blev svullen och det började blöda, men i det stora hela gick det bra. Gräsklipparen stenade mig alltså kan man säga...

Av Louise Bertilsson - 13 augusti 2011 21:30

Ida är på restaurang innan det är dags att göra entré i spjälsängen.... Och även fast hon är jättetrött så tittar hon upp, rakt i mina ögon, å avfyrar värsta underbara leendet och så jollrar hon. Härliga älskade barn!!


God natt min skatt Ida

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards