Loja har ordet!

Alla inlägg under maj 2012

Av Louise Bertilsson - 28 maj 2012 18:28

Råkade ut för det där söta lilla ligistfingret idag som stänger av datorn. Oftast lyckas man hindra henne när man ser att hon är på g, men idag var hon toksnabb och datorn slocknade. Snabbt gick det. För snabbt. 


Ida såg väldigt nöjd ut med sin bedrift, och jag fick dessvärre göra om hela blogginlägget som jag hade skrivit innan datorn hängdes.... hmm... men nu är iallafall markis-inlägget omskrivet och publiserat.

Av Louise Bertilsson - 28 maj 2012 18:15

När vi flyttade in i huset fanns det markiser på framsidan på alla fönster ovanför balkongen. Fula var de + att man var tvungen att gå ut för att fälla ner dem. Så när vi bytte fasaden så satte vi aldrig tillbaka markiserna eftersom vi aldrig använde dem.


Efter ett tag kom vi på att vi ändå skulle ha markiser där eftersom solen ligger på hela dagarna och det blir minst sagt VARMT inne. Så vi började kika på markiser på både Rusta, Bauhaus och lite andra såna affärer. Men nej, vi hittade inte det vi sökte. Längderna stämde inte, det skulle antingen bli för korta eller långa + att vi inte hittade nån färg vi gillade och som skulle passa in. Så vi köpte inga.


Sen fick vi tipset att ringa en firma i Borlänge som måttanpassar markiserna efter fönstren samt att man får bestämma färg och hur kappan längst ner ska se ut. Helt enkelt skräddarsytt på alla sätt och vis efter önskemål. Perfekt!


Vi slog till och så här blev det:


 

Vi valde lila färg och rak kappa. Och så valde vi förstås att vi ska kunna fälla ner dem inifrån så man slipper ut. På fönstret längst till vänster på bilden sitter det ett hjul på balkongdörren så att man ska kunna öppna dörren även fast markisen är nere, då skadas inte markisen - smart!


Det blir förstås fortfarande varmt inne, men inte alls på samma sätt som utan markiser. Man slipper den där tryckande hettan och det är fruktansvärt skönt. Mer behagligt liksom.


Vi är supernöjda!


Nu har vi precis ätit tacos. Gott tyckte vi alla 3.

Av Louise Bertilsson - 28 maj 2012 09:56

Idag på promenaden fick jag se att liljekonvaljerna blommade. Jag har länge sett bladen, men idag hade även blommorna kommit. Sommar! Men hallå vädret, vem har beställt regn? Kunde vi inte få ha det varmt och soligt ett tag till nu när man började vänja sig med att sitta ute och äta mat och mellis, när man var van vid att kunna gå ut barfota och bara tunna sommarkläder. Nehej, sån tur skulle vi tydligen inte ha.


Förresten, fick hjärtklappning på promenaden. Det var en katt som följde efter oss och jag kunde inte skrämma bort den =( Till slut gick katten framför vagnen och ställde sig där. Jag fick lite smått panik, hur sjutton ska jag göra tänkte jag!? Jag väste och försöke skrämma den, men nej. Till slut lyckades jag mer eller mindre springa ifrån den. Usch vad jag ogillar katter. Och såna här händelser gör ju inte att den åsikten ändras precis... Det gick iallafall bra till slut och det var ju tur det! 

Av Louise Bertilsson - 27 maj 2012 18:33

Igår när Ida sovit klart förmiddagssovningen begav vi oss till Ludvika. Vi var på turné kan man säga. Första anhalten var Gammelgården där det var loppis. Sen bar det av till Anders föräldrar för lunch. Vidare till mamma och pappa för att söva Ida och då begav jag och mamma oss till stan och gick på loppis på Hammarbacken och även marknaden.


När vi kom tillbaka var det dags för mellis. Fy sjutton vad varmt det var på marknaden, luften stod still mellan marknadsstånden, vilket inte alls var behagligt. Men vi var där och strosade ett tag iallafall. Och tyckte synd om alla hundar som flåsade, varför lämnar man inte hundarna hemma när man går på marknad egentligen?!


När vi (jag och Anders) ändå var hos våra mammor passade vi på att ge dem varsin mors-dags-chokladask.


Och idag var det även mors dag för mig. Min andra mors dag. Det är häftigt att bli firad på mors dag, det är stort! Det är stort att vara mamma. Och jag har ju turen att ha en dotter som vet exakt vilken choklad mamman gillar bäst (tack pappa för hjälpen hälsar Ida).


Har fotat en hel del under de här varma dagarna,och vi har mer eller mindre varit ute hela dagarna. Man ska passa på! Jag har dock inte haft möjlighet och tid att lägga upp bilderna här än, men det kommer - jag lovar!


Just nu i skrivandets stund lägger Anders singel på markduken under frigge (sånt där trök som måste fås gjort, och det man gör nu slipper man ju göra en annan dag), och Ida gungar. I sin gunga. På våran gård. Japp, nu har hon äntligen fått sin gunga! Och jag sitter bredvid på en annan gunga med bärbara datorn i knät och uppdaterar er på vad som händer här i Smedjebacken i hus nr 24.


En annan nyhet är ju förresten att vi har fått våra efterlängtade markiser levererade och monterade. Vad det är för färg på dem? De är lila, och sjukt snygga tycker vi, vi är verkligen supernöjda med valet =)


Resten av dagen och vad som är kvar av helgen blir lugn framför tv:n. Men först ska Ida bada och plaska ner sin mamma kan jag tro. Och vi måste lägga i nya sängkläder i våra sängar innan det är dags att krama kudden.


Innan jag avslutar det här måste jag ju faktiskt säga grattis till Loreen som vann ESC! =) Det var väl en väldig tur att inte de ryska mystiska gummorna vann kan jag tycka....

Av Louise Bertilsson - 24 maj 2012 18:22

Vi tar stora kliv och närmar oss helgen. Igen. Bara fredagen kvar, bästa dagen på hela veckan. Skönt. Speciellt om det ska vara så här fint väder, då är det extra skönt med helg så hela familjen får vara hemma och njuta. Njuta av varandra, men även av vädret, sommaren och tiden. Tiden finns det tyvärr lite för lite av efter arbetsdagens slut, man hinner inte riktigt det man vill. Helst skulle man vilja få allt gjort på en gång, men det går ju inte. Man får ta en sak i taget.


Prioriteringen nu i helgen är iallafall att bygga en "ging ging" till våran gung-fantast.


Idag när jag hade altandörren öppen styrde hon kosan mot dörren, med bestämda krypsteg skulle hon ut på altan, och hela tiden sa hon just "ging ging". Som ett mantra sa hon det ända ut på altan, då byttes det till lite gnäll eftersom hon inte hade tänkt att steget ner från grovköket till altan skulle vara så högt. Där slutade hennes egna strapats till lekparken. Men självklart gick vi dit tillsammans senare. Sammanlagt 3 gånger har vi varit där idag. Och hon tycker att det är lika kul varje gång! 


Nu hoppas vi på att rätt virke till gung-bygget finns på Byggmax. Hoppas hoppas!

Av Louise Bertilsson - 24 maj 2012 10:31
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Louise Bertilsson - 23 maj 2012 15:50

Som väntat har Ida feber idag. Nedrans spruta! Det är tredje gången hon får vaccination, och det verkar aldrig slå fel. 3 av 3 gånger har hon nämligen fått feber dagen efter. Den här gången kom det till och med snabbare än vad den gjort de andra gångerna, redan igår kväll steg tempen lite. Idag har hon 38,8. Vi hoppas och tror att det kommer vara lite bättre imorn, för att sedan vara helt borta på fredag. Om vi minns rätt så var det så de andra gångerna iallafall...

Av Louise Bertilsson - 22 maj 2012 19:16

Sådär ja, nu har jag varit ute och dansat med trimmern. Det gör ganska mycket att ansa i gräskanterna. Synd bara att inte gräsklipparen tar allt, det hade räckt om man behövde rasta en gräsmaskin. Men nej, så lätt ska man tydligen inte komma undan.


 

Och medans jag var ute och grejade gick Anders och Ida till lekparken. Igen. "Ging ging", hihi =)


Nu sitter Ida och Anders och läser bok i soffan. Myys! =)

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards