Loja har ordet!

Alla inlägg under maj 2012

Av Louise Bertilsson - 13 maj 2012 18:00

Jag höll mitt löfte. Såklart. Har man lovat så har man. Så idag begav vi oss till lekparken för att "ging ging" och du må tro att Ida blev glad när hon förstod vad som väntade =)


Ida tycker verkligen att det är kul att gunga. Hon skrattar högt, och ler i stort sett hela tiden när hon gungar. Därför har jag och Anders bestämt oss för att fixa en gungställning att ha på gården. En hemmagjord gungställning med en riktig bebisgunga så hon slipper fara runt som en vante i bildäcket som är i lekparken här bredvid. Tror att det kommer bli riktigt uppskattat hos lilla fröken. Då kan hon gunga ofta och vi kan greja i trädgården samtidigt (liiiite roligare än att stå i lekparken och bara titta på).


Vi har precis ätit mat - fiskbullar och potatis. Och om en liten stund är det dags för Ida att ta sig ett bad. Och skvätta ner mamman också förstås. Det verkar som att hon försöker tävla om vem som kan bli blötast, hon eller jag.... kul har hon iallafall och det är ju huvudsaken.


Ska förresten bli kul att se hur hon klarar kvällen nu, hon har nämligen bara sovit 2 gånger idag mot annars 3 gånger...



Av Louise Bertilsson - 12 maj 2012 18:33

Idag har vi varit å gratulerat min svärmor som fyller år idag. Det bjöds på smörgåstårta till lunch och bakelser till "mellis". Gott och riktigt mättande. Ida hade full sjå att kolla på vovvarna ("ff") så det blev inte så mycket mellisätande för fröken. Men hon var nöjd och glad ändå. Hon åt desto mer kyckling och ris nu till kvällsmat istället när det var lite lugnare omkring henne.


Har sagt det förut idag, men jag säger det igen: Grattis Kirsti!


Innan vi anlände till Anders föräldrar så gick vi på stan i hopp om att finna det jag sökte i tyg-och lampskärmsväg. Några fina kandidater hittade jag, men inte riktigt det där jag sökte. Så jag fortsätter att leta. Nån gång kommer väl även Idas rum bli fint och mysigt hoppas jag =)

Av Louise Bertilsson - 11 maj 2012 13:15
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Louise Bertilsson - 10 maj 2012 16:54

Ida börjar verkligen kommunicera med oss nu. Det har hon i och för sig alltid gjort om man tänker efter, på ett eller annat sätt har hon ju oftast lyckats få fram vad hon vill, antingen med kroppsspråket, skrik eller så.... men nu gör hon det med ord. Hon pratar. Det började med att hon sa "nää". Och då var det nää till allt. Allt. Sen började hon även säga "gack" (tack). "Mamma" och "Pappa" säger hon också, och det är väldigt glada ord att få höra =)


Det är sjukt häftigt att vara med om den här utvecklingen, ett privilegium som förälder att få följa sina barns utveckling på nära håll.


Igår sa Ida "ging ging". Och jag frågade om hon ville gå och gunga. Hon log med hela ansiktet så det var precis det hon menade. Hon ville gunga. Men det var lite fel dag för det, för det spöregnade....


Idag tänkte vi gå och gunga på förmiddagen, men då blev vi ståendes på gatan och tjålade. Då fick Ida syn på några vovvar och sa då "ff ff", vilket betyder vovve. Vovven säger ju liksom voFF voFF, och de där ff:en har Ida gjort till vovve.

Tiden rann iväg så när vi kom hem igen var det nästintill dags för lunchproceduren.


Vi bestämde oss därför för att gå och gunga efter mellis. Men nej. Det började spöregna igen. Fy för vädret som är emot oss hela tiden. Men i helgen, då ska du bannemej få "ging ging" lilla gumman, det lovar mamma!

Av Louise Bertilsson - 9 maj 2012 18:30

Jag fick äran att "sanera" efter Idas kvällsmatsätande. Lax och ris och grönsaker. Ida åt bra, men det hamnar alltid en massa på golvet iallafall, och så även idag förstås. Ris är ett helsike att sopa reda på, det rullar med och kladdas in överallt. Jasminris var det till och med, extra kladdigt.... Egentligen ska man ju vara smart att låta det svalna och torka innan man sopar, men det gör man ju inte. Man vill inte lämna matbordet (golvet) som ett bombnedslag. Tilläggas ska väl att Ida är ändå ganska städad när hon äter, men visst kastar hon mat över axeln också.


Vi köpte ett nytt sopset i lördags när vi var i Borlänge och den har kommit väl till användning. Det är en sån där typisk-bra-att-ha-grej när man har småbarn...

Av Louise Bertilsson - 9 maj 2012 15:35

Ida kryper runt på golvet härs och tvärs. Hon kryper fort. Men så saktar hon in när hon kommer till en tröskel. Ibland kommer hon över och ibland inte. Men hon försöker. Hon kämpar. Och med lite pepp så lyckas hon oftast, och då blir hon såå glad! =) Det riktigt syns på henne hur glad hon blir när hon klarar av såna där svåra hinder som är mellan rummen. Hihi =)


Det har gått fort. När hon väl kom på hur man skulle göra för att krypa så har det gått fort framåt. I ett par dagar efter att hon kröp för första gången gick det sakta, hon tänkte när hon kröp. Men nu kryper hon fort fram utan att tänka. Nu har den rörelsen automatiserats, nu behärskar hon den. Nu gäller det bara att öva mer på att krypa över hinder, typ trösklar. Men som sagt; det går bättre och bättre det också.


Grinden i trappen är nu ett måste!


Det lyser i Idas ögon när hon kryper över golvet i jakt på nånting kul som ligger där framme, och det gör mig stolt i mammahjärtat <3

Av Louise Bertilsson - 9 maj 2012 13:07
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Louise Bertilsson - 7 maj 2012 17:18

Igår när Ida sov förmiddag var jag och Anders ute vid frigge och grejade. Vi hjälptes åt att sätta ett par golvreglar. Anders la även markduk och singel under hela frigge.


När vi promenerade efter lunch var Anders hemma och fortsatte greja, och när vi kom tillbaka var alla golvreglar på plats, alla utom en, men den sattes dit ganska snabbt den också. Nu sitter alltså alla golvreglar, men alla skruvar är inte där än. De sitter fast, men det måste skruvas mera.  


Idag efter mellis gick jag och Ida ut. Ida lekte lite på gräsmattan med diverse pinnar, gräs och löv. Och jag tog skruvdragaren och skruv och fortsatte skruva golvreglar. Hela tiden var jag övervakad av den bästa arbetsledaren, eller njae, den sötaste iallafall, hihi =)


Det går framåt! Riktigt bra framåt enligt planen. Om sanningen ska fram ligger vi faktiskt före planen, och det är skönt när det är så. Det gäller att passa på när andan faller på och när vädret tillåter. Så det gjorde jag idag - passade på.


Sen när jag hade skruvat en liten stund gick vi till lekparken och gungade. Ida skrattade redan på vägen dit när jag sa att vi skulle gå å gunga =) Och hon skrattade högt när hon väl satt i gungan och gungade fram och tillbaka, fram och tillbaka. Gungeligung. Gungeligung. Tänk att det kan vara så kul att gunga, hihi =)

Presentation


Mitt liv, mitt ord!

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Länkar

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Besöksstatistik

Gästbok

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards